Kold som marmor af J. Wallis Martin

Oprettet: 15.01.2002 - 09:00

Bog: "Kold som marmor" af J. Wallis Martin

Kriminalroman - En tyve år gammel forsvindingssag genoptages, da liget dukker op. Den myrdede Helenas venner forbliver tavse, men opskræmte, da vicekommissær Driver går tæt på i sin opklaring

J. Wallis Martin
Michael Krefeld
2001
Århus : Klim

Efter at en flok unge mennesker har holdt en sidste fest i et hus i et marskområde der få dage efter skal oversvømmes, er en af gæsterne sporløst forsvundet. Siden festen har ingen set den smukke studerende fra Oxford, Helena.

Vicekommissær Bill Driver efterforsker sagen, men må modstræbende henlægge den trods en ihærdig indsats for at få sandheden ud af tre af Helenas venner. De tre var de sidste der var sammen med Helena, men de dækker over hinanden, og Driver mangler stadig det væsentligste bevis for at der faktisk er tale om et mord: Helenas lig. Han tvivler imidlertid ikke et øjeblik på at hun er myrdet og at morderen har efterladt liget i den oversvømmede marsk, umuligt at finde.

Liget af Helena dukker op 20 år senere da nogle dykkere tilfældigt finder det i det oversvømmede hus. Sagen genoptages af Drivers efterfølger - med god assistance af den nu pensionerede vicekommissær. Nu øjner han en chance for endelig at få knækket den mistænkte der så hårdnakket holdt stand i første runde.

Sideløbende med politiets arbejde zoomes der ind på de tre der var sammen med Helena hendes sidste nat. I de forløbne 20 år har de ikke haft nogen forbindelse med hinanden, deres liv har formet sig vidt forskelligt, og bogen tegner et godt billede af disse personer og deres miljø. Ingen af dem har opnået den forkromede udgave af et lykkeligt liv - måske en følge af fortidens synder?
Stille og roligt får læseren gennem deres tilbageblik lagt brik efter brik på plads i puslespillet om hvad der egentlig skete efter festen, og hvorfor de dækker over hinanden.

Politiet finder samtidig nogle lig af unge piger som morderen har gjort sig store anstrengelser for at holde velbevarede ... og rigtigt gættet: ligene HAR noget med sagen om det 20 år gamle mord at gøre.

"Kold som marmor" er en velskrevet og underholdende krimi i den gode, engelske tradition. Den byder på et intelligent og overraskende plot, troværdige psykologiske portrætter af hovedpersonerne, et par rimeligt interessante herrer i rollerne som (eks)kriminalbetjente og en gysende psykopatisk morder der er katalysator for bogens effektive thrillereffekt der accelererer i bogens sidste del - alt sammen serveret i et udstyr fra forlagets side der er en fryd for det læsende øje.

Bogen er Julia Wallis Martins debut. Læsere af Minette Walters, Colin Dexter, Ruth Rendell og de klassiske, engelske krimiladies kan hænge på her.

Klim, 2001. 269 sider

BogWeb - 15. januar 2002