Kærlighed og venskab af Jane Green

Oprettet: 18.11.2002 - 09:00

Bog: "Kærlighed og venskab" af Jane Green

Cath er 31 år, single, bor i London og hendes hjerteven Simon er bøsse. Hun savner ikke parforholdet, men da hun starter en boghandel og møder James, går hendes sjæleliv alligevel i skred

Jane Green
2002
Lademann

Cath på 31 lever det moderne single-liv i storbyen. Hun har heldigvis nok i sin karriere som succesfuld tekstforfatter. Og så har hun en håndfuld meget nære venner, som kan lægge øre og skulder til, når den troløse elsker er rendt sin vej nok-en-gang. Især er hun tæt på bedstevennen Simon, som ville have været den perfekte partner for hende, hvis han ikke havde været bøsse.

En dag er muligheden pludselig til stede for at etablere en bogcafé sammen med en af veninderne, og samtidig snubler Cath over en underskøn mand. Men hvordan kan det dog nogensinde blive til noget, sukker hun med et kritisk blik på sine lår, der jo virkelig er alt for tykke. Det problem kræver en god flaske vin lørdag aften og en ekstra croissant til søndags-brunchen med vennerne.

Midt i det muntre overfladeliv indhentes vennerne af alvoren, da Simon testes HIV-positiv. Over for hans sorg og smerte står Cath og vennerne magtesløse, og der skal en hård kamp til for at genetablere venskabet.
Kærlighed og venskab er en velskrevet underholdningsroman, der lægger sig i kølvandet på for eksempel "Bridget Jones dagbog" og filmen "Pretty Woman". Den er skrevet i tidens hurtige, rappe stil, men kommer alligevel godt rundt om sine personer.
Bogen kan varmt anbefales til alle, der vil læse noget, der ikke er for tungt om yngre kvinders liv i vores tid. Jane Green har skrevet to andre lignende bøger, som er oversat til dansk: "Helt ærligt" fra 1998 og "Elsker - elsker ikke", 2000

Oversat af Dorte Andersson. Lademann, 2002. 316 sider. Kr. 79,-
Lån bogen på
Læs mere om forfatteren og hendes bøger på www.randomhouse.com
Se flere bøger i citygirl-genren