Kæledyrene af Bragi Ólafsson

Oprettet: 23.05.2003 - 08:00

Bog: "Kæledyrene" af Bragi Ólafsson

Netop hjemvendt fra England glæder Emil sig til at hygge sig i sin lejlighed i Reykjavik, men så opsøges han af sin gamle ven Havardur, og hans tilværelse bliver en række absurde optrin, som han ik

Bragi Ólafsson
2003

"Kæledyrene" er sjov på en absolut vanvittig måde!

Vi følger islandske Emils liv udvikle sig fra "ovenpå som lotto-millionær" (altså i islandske kroner) til et ustyrligt kaos. Og det gør det ikke mindre underholdende, at Emil det meste af tiden befinder sig UNDER sin seng, hvor han gemmer sig og følger udviklingen i det, der tidligere var hans liv.

Tro nu ikke, at historien kun er absurd. Den er fortalt lige ud ad landevejen, med lidt spring i tid og sted, men med en fremadskridende handling, som er let at følge med i…om end bindegal. Et forsøg på et gengive den er halsløs gerning, men jeg prøver alligevel:

Hovedpersonen Emil er på vej hjem fra en vild indkøbstur til London, hvor han har spenderet en del af sin lottogevinst. I flyet møder han både den sexede sild Gretta samt den lettere irriterende og kontaktsøgende ældre sprogforsker Armann. Emil er på daværende tidspunkt herre i sit eget liv og har overskud til både at nærme sig Gretta og invitere hende hjem samt at tage brillerne af den sovende sprogforsker - imens han glæder sig til at komme hjem til Reykjavik, høre cd-er, læse bøger, drikke whisky og møde vennerne. Evt også kontakte måske-kæresten Vigdis.

Men hvad Emil ikke ved, er at Havadur, galningen, han for år tilbage ved et tilfælde skulle passe hus og kæledyr med i London, mens en bekendt var bortrejst, er tilbage i Reykjavik. Havadur, der rent "tilfældigt" kom til at aflive både kaninen, hamsteren og leguanen og gjorde pasningen til en katastrofe, vil aflægge Emil et besøg!! Det er han ikke specielt interesseret i, hvorfor han gemmer sig under sengen, men hans lejlighed invaderes af mennesker, der alle leder efter ham.

"Kæledyrene" er en sær og fornøjelig historie, som er fortalt med lune og vid. Det er Bragi Ólafssons første roman på dansk, og den er hermed anbefalet. Kan man ikke vente på den næste, kan man imens læse Einar Már Gudmundsson, som også skriver fantastisk om islandsk vanvid.

Oversat af Susanne Torpe. Lindhardt og Ringhof, 2003. 198 sider. Kr 249,-