Joyland af Stephen King

Oprettet: 20.05.2015 - 10:01

Bog: "Joyland" af Stephen King

Joyland er klassisk King. Der er gys og spænding, og samtidig er det en vidunderlig velfortalt roman om at blive voksen.

Stephen King
Alis Friis Caspersen
2015
Hr. Ferdinand

Ingredienser: 1 ung mand med knust hjerte, 1 forældet forlystelsespark og 1 gammel mordgåde. Jo, King kan sagtens skrue en god historie sammen.

Devin Jones får et sommerferiejob i en gammel, lettere outdatet forlystelsespark ved navn Joyland. Her er det meningen, at han skal hjælpe til med forefaldende arbejde, både som rengøringshjælp, fører af forlystelser og udklædt som hunden Howie.

I starten af ferien slår kæresten op med Devin, og han er nærmest ved at gå til af hjertesorg. Men en gammel mordgåde får dog tankerne i en anden retning noget af tiden. For Joyland hjemsøges af et spøgelse. Et spøgelse, der ikke viser sig for alle. Men det er en ung pige, der har fået halsen skåret over af en ukendt mand i løbet af en tur i Horrorhuset. Sammen med en af de andre sæsonarbejdere beslutter Devin sig for at finde ud af, hvad der skete den dag i Horrorhuset – og for at finde morderen. Han har dog ingen ide om hvor tæt, han er på!

Men Devin påvirkes ikke kun af hjertesorg og arbejde. Også den handicappede dreng, Mike, kommer til at spille en stor rolle i Devins liv den sommer. Selvom Devin i lang tid kun ser Mike på afstand, kommer han til at holde af drengen. Og efterhånden som de begynder at snakke sammen, får Devin lyst til at opfylde et af Mikes store ønsker: en tur i Joyland. Mikes mor, Annie, er dog svær at overtale. Både Mike og Annie kommer til at spille en stor rolle i løsningen af mordgåden.

Dette er en fantastisk bog om en ung mands udvikling. Det er fortællingen om sammenhold, kærlighed og mystik. Jeg har kun læst en bog af Stephen King tidligere, og jeg må nok erkende, at jeg havde ventet mere gys og flere skrækindjagende scener. Jeg var nærmest skræmt på forhånd. Der er dog ikke meget gys i denne bog. Noget, der faktisk klæder bogen ganske godt. Devins hjertekvaler lægger nemlig ikke op til de helt store gys. Til gengæld får man en masse stemning, når man følger Devin rundt i forlystelsesparken. Alt er beskrevet, så man føler, at man er med bag kulisserne – og alt er meget realistisk. Jeg vil ikke anbefale bogen til gyser-fans, men alle, der elsker en god udviklingshistorie, bør læse denne bog. Bogen kan varmt anbefales.