Jonathan Strange & Mr. Norrell af Susanna Clarke

Oprettet: 09.01.2006 - 13:05

Bog: "Jonathan Strange & Mr. Norrell" af Susanna Clarke

Fantasy - Året er 1806 - Langt ude på landet bor den sky Mr Norrell - Han har magiske kræfter, og da han inviteres til London for at demonstrere dem bliver han umådelig populær, men da han antager

Susanna Clarke
Vibeke Houstrup
2005

En herlig blanding af historisk roman og fantasy om to engelske magikere i året 1807, hvor England fører krig mod Napoleon.

Vi møder den ældste af magikerne, Mr. Norrell, gennem Selskabet af teoretiske magikere, der mødes i York. Under et møde - meget vittigt beskrevet - enes man om at bede en udøvende magiker om at demonstrere sin kunnen. Opfordringen rettes mod den sky Mr. Norrell, og den opsigtsvækkende begivenhed finder sted i katedralen i York.

Senere flytter Mr. Norell til London og bliver feteret i selskabslivet. Her møder han den yngre, udadvendte, nygifte Jonathan Strange, der bliver elev hos ham, indtil deres veje skilles, da Jonathan Strange bekender sig til Ravnekongens magi. Det får senere fatale følger for ham.

Det går ikke særlig godt for englænderne i krigen mod Napoleon. Men efter at have læst bogen ved vi nu, hvordan det lykkedes englænderne at sejre ved Waterloo. Her hjalp Jonathan Strange den engelske hær, efter først at have været i Portugal og Spanien for at jage franskmændene bort. I den forbindelse fik det engelske krigsministerium ganske vist en klage fra Spanien, blot fordi magikeren havde flyttet om på floderne.

Romanen er ren nydelse, den skal læses langsomt. Undervejs får man en fin satirisk skildring af tidens engelske klassedelte samfund med autentiske personer som Lord Byron, Hertugen af Wellington, Kong George III m.m.  Bogen har et omfattende noteapparat, der fortæller om engelske feer og Ravnekongens historie og magi. Man må endelig ikke snyde sig for denne del, da den underbygger selve romanens handling.

Selvom de første 150 sider kræver en tålmodig læser, og læseren gerne må have en svaghed for engelsk 1800-tals litteratur, har bogen potentiale til at blive en kultbog.

På et senere tidspunkt kan vi opleve bogen filmatiseret, da rettighederne er solgt til selskabet bag "Ringenes Herre".

Oversat af Vibeke Houstrup. Gyldendal, 2005. 767 sider : ill. Kr 299,-