Jonas T. Bengtsson: Et eventyr

Oprettet: 19.04.2012 - 19:31

Bog: "Et eventyr" af Jonas T. Bengtsson

Socialrealistisk roman om dansk virkelighed anno 1986-2000, hvor en dreng udvikles til ung mand under påvirkning af en anarkistisk far, der på flugt fra fortiden, i eventyrets ramme, og med den kær

Jonas T. Bengtsson
Rosinante

Fra Bogbrokken

Der er gået fire år siden Jonas T. Bengtsson udgav Submarino, som blev et stort hit, og årsag til en fremragende film af Thomas Vinterberg. Fire en halv stjerne gav jeg bogen.

Bengtssons nye roman Et eventyr foregår i tre perioder i drengen og den unge mand Peters (f. 1980) liv: Fra han er mellem seks og ni år, og da han er henholdsvis seksten og nitten år gammel. Det er næsten synd at fortælle mere end, at perioden fra seks til ni år er bogens hoveddel og handler om den meget rodløse opvækst, som Peter har med sin far, som har sat sig helt udenfor samfundet og dets normer for almindeligt liv. Og de sidste to dele handler om Peters jagt på årsagerne til dette, og etableringen af sit eget ligeså rodløse voksenliv.

Hvis der skal trækkes en linie mellem Submarino og Et eventyr må det være, at begge bøger handler om opvækst og social arv. Og temaet med den sociale arv er meget tydeligere her, hvor Peters rodløshed er skabt af faderens rastløshed og behov for at "stå udenfor", som igen er skabt som oprør mod farfarens misbrug af autoritet. Jonas T. Bengsson skriver rigtig godt og vil noget med sin bog, men det er som om historien bliver for ubalanceret. Men der er helt sikkert lagt op til mange gode diskussioner i læseklubberne, ikke mindst om diverse handlinger har rod i kærlighed eller had, og om handlingernes konsekvenser så er de tilsigtede. (Gæt mit svar...)

Det er en rigtig god og vigtig historie, men Bengtsson har bestemt talent til at kunne have skrevet en bedre roman med så godt et tema. Jeg kom aldrig rigtig til at tro helt på historien og personerne i Et eventyr. Men Jonas T. Bengtsson er heldigvis så god en forfatter, at han stadig er interessant at læse, selv når han har en halvdårlig dag!