Jens Blendstrup: Bombaygryde

Oprettet: 01.08.2010 - 19:19

Bog: "Bombaygryde" af Jens Blendstrup

Leif taber i matador til sin far og skal derfor i hæren - Leifs far mener nemlig, at det styrker unge mennesker - Desværre går det ikke helt som Leifs far havde regnet med

Jens Blendstrup
Samleren

Leif Balleby er 18-19 år, har trukket frinummer til session, men taber et spil Matador til sin far, som derefter melder ham til 12 måneders militærtjeneste på Bornholm! Og Leif accepterer s'gu straffen for sit nederlag! For Leif er noget af den mest jeg-svage, behagesyge, uskyldige og umodne unge mand, som man kan tænke sig.
Leifs år på Bornholm bliver en udvikling fra denne regnorm til noget, der er lige ved at kunne stå på egne ben og med tiden måske kunne skrive en roman om begivenhederne, som han mere eller mindre lover kammeraterne i slutningen af bogen, inden de går på afskedsdruk sammen  i Rønne, hvor de vil i slagsmål med fiskerne.
Leifs forældre hedder Uff og Gerd Lillian Balleby. Ringer der en klokke er det fordi, at det er de samme forældre, som hed Blendstrup i Gud taler ud. Men alle elementer er der stadig - også adressen på Blåmunkevej i Risskov. Og det er et guddommeligt makkerpar, den storsnakkende braldrerøv af en far og den totalt skvattede søn, der i den grad kunne bruge noget af sin fars verdensherremanerer. Der er masser af god Blendstrupgalskab i en rigtig god bog med både alvor og ikke mindst Soldaterkammerater-humor og anekdotiske optrin på stribe.

Fra Bogbrokken