Jeg er pilgrim af Terry Hayes

Oprettet: 03.08.2017 - 09:43

Bog: "Jeg er pilgrim" af Terry Hayes

'Pilgrim' er kodenavnet for en mand, der ikke eksisterer.

Terry Hayes
Henriette Rostrup
Politikens Forlag

Toptunet thriller med historisk perspektiv fra den højspændte kolde krig frem til nutidens terror trussel.

Tænk på agent 007, Jason Bourne, Manden fra Berlin, Natportieren og BLEND, så har du en idé om Pilgrim. Vores tophemmelige agent er så hemmelig, at du ikke får hans rigtige navn at vide. Han har til gengæld lige så mange aliasser, som han behøver for at overleve den livsfarlige verden, en agent med licens til ALT lever i. Et af dem er Scott, det navn han voksede op med, efter han blevet adopteret af en rig familie.

Vi møder Scott i New York i nutiden, hvor der er fundet et lig, der er blevet skændet til ukendelighed. Der er ingen DNA på hotelværelset efter morderen, faktisk er det et perfekt udført mord. Lige efter bogen, nemlig Scotts egen bog med alle hans erfaringer fra de mange opklaringer, han har været med til gennem sin lange karriere. Der er en morder, der har læst den.

Et andet sted i verden findes en anden identitetsløs mand. En meget religiøs muslimsk mand kaldet Saraceneren. Han har kun ét mål: at udrydde fjenden USA. Det er ham, vi alle er bange for, ham der står i skyggen, ham der har tålmodighed og intelligens til at vente på at udføre den perfekte og mest dødbringende plan. At finde ham og at finde ud af hvilken plan han har, bliver Pilgrims opgave, og det bliver et kapløb med tiden.

Ud over plottet optrævles begge mænds historie. Vi får et indblik i agenternes verden samt et indblik i den muslimske verden. Vi ser hvordan tilfældigheder afgør mange skæbner og beslutninger. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at det var verdener, jeg ville ønske ikke fandtes. Lever vi virkelig efter tilfældighedernes spil? Råder skæbnen over os, eller træffer vi selv valgene?

Hayes har en fortid i filmverdenen, blandt andet for manuskriptet på en af mine yndlings film med Mel Gipson ’Payback’ fra 1999, og det kan man godt mærke. Bogen kan nemt blive til en kommende super-serie på Netflix.

Det er en meget lang bog. Men den er god. Hayes skriver rigtig godt, og alle trådende bindes sammen. Pilgrim er en super-top-agent-helt, men kan du lide at læse le Carré, Follett, Dan Brown eller Adler-Olsen er denne bog helt sikkert lige dig.