Jazz, bold og buddhisme af Torben Ulrich

Oprettet: 01.10.2004 - 08:36

Endelig er Torben Ulrich’s tekster samlet i en moppedreng af en bog med den meget sigende titel: Jazz, bold og buddhisme.

Anbefalet af musikbibliotekar Thomas Damsholt, Allerød Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Hvis man slår ordet multitalent op i ordbogen, står der: Torben Ulrich. Torben Ulrich har siden 1940’erne udfoldet sine talenter på så forskelligartede områder som elitetennis, klarinet, jazzkritik, billedkunst, filosofi osv. og samtidig, demonstrativt på buddhistisk grundlag, villet leve et helt og spirituelt liv.

Nu har Informations Forlag så fået den glimrende idé at samle Ulrichs tekster primært fra forskellige aviser og jazz-tidsskrifter i en moppedreng af en bog, der sagtens kunne have været større. For at guide og give overblik er der suppleret med interviews og øjenvidneberetninger.

Her er hans vigtigste tekster samlet og for en yngre person som jeg, der overhovedet ikke har fulgt Torben Ulrich gennem årene – ja, faktisk kender jeg jo sønnen fra Metallica, Lars Ulrichs udgydelser bedre - er det fornøjelig og lærerig læsning.

Naturligvis er det en hjælp at have viden om eller i det mindste være interesseret i jazz og tennis, der er de primære områder, der behandles. Hans store evne til fordybelse, der præger især nogle af teksterne om jazz-teori, gør, at de umiddelbart bliver uforståelige – i hvert fald for mig.

Men heldigvis gennemskinner Torben Ulrichs passion og spiritualitet alt, hvad han skriver, så selv det svært tilgængelige bliver vedkommende. Torben Ulrich er virkelig en stor skribent, og det mærkes især i reportagerne fra starten af 60’erne, der er beat og new journalism på en meget ægte måde.

Torben Ulrich har opnået kultstatus, bl.a. fordi han er umulig at sætte i bås, og fordi han karismatisk har holdt fast i, at legen og det smukke i sporten er vigtigere end sejr og nederlag. Denne kultstatus bliver med denne udgivelse fastholdt.

Informations forlag, 2003, 504 sider