Istedgade – porten til Vesterbro af Hanne Fabricius

Oprettet: 18.03.2013 - 11:00

Bog: "Istedgade" af Hanne Fabricius

Istedgade er ikke en hvilken som helst storbygade i Danmark.

Hanne Fabricius
Sohn

Istedgade har sin helt egen historie. Bogen om den kendte gade på Vesterbro er et fængslende værk mættet med masser af detaljer og skønne billeder.

I begyndelsen var Istedgade et lille område med få indbyggere. Det var primært proletariatet, som boede her, og området var fyldt med høje bygninger med masser af et-værelses lejligheder i række på en lang gang, som alle havde et fælles toilet i gården. Husene lå tæt, så der var ikke meget dagslys. Først langt senere fik man rigtige toiletter, hvilket også fik stor betydning for hygiejnen og de sygdomme, som måtte florere. Folk levede i små kår, og kampen for at overleve var dominerende her.

Gaden gennemgik en langsom udvikling frem imod det, som den er i dag. Der kom mange folk ind fra landet, som slog sig ned i området, hvilket medførte, at indbyggertallet steg markant. Der blev bygget forskellige stiftelser rundt omkring, for eksempel Skipperlaugets og Skydelaugets Stiftelse. Efterhånden som området voksede, kom også det bedre borgerskab til Istedgade. Der var mange handelsmænd og butikker, og i og med at der var mange handler, kom der også mange værtshuse og dansesaloner. Man drak jo altid, når man havde afsluttet en god handel.

Værket er meget detaljeret, Fabricius har gjort et kæmpe researcharbejde forud for udgivelsen, og især synes jeg, at historien om det gamle Istedgade er interessant. Hvordan området udviklede sig, hvem der boede der og hvilken betydning forskellige personer, for eksempel Ellehammer, havde for området og dets udvikling. Også forfatteren Tom Kristensen boede her, ligesom Dan Turèll holdt rigtig meget af Istedgade.

I nyere tid, da pornografien blev frigivet, ændrede  Istedgade sig endnu en gang. Her var pludselig masser af prostituerede og bordeller, som betød, at det var et andet klientel, som kom i gaden. Senere blev også narkomaner en del af gadebilledet, men her i vores tid er det igen blevet hipt at bo i Istedgade. Fabricius har selv boet der i 30 år og kunne ikke drømme om at flytte.

Bogen er illustreret med mange billeder, tegninger, kort og citater, og jeg tror især, den vil have lokalhistorisk interesse eller interessere folk som forsker i byudvikling. Fabricius har skrevet et fængslende værk, mættet med masser af detaljer og skønne billeder. Bagerst i bogen er en liste med bilag, hvor der bl.a. er links og henvisninger til andre værker.