Indien tur/retur af William Sutcliffe

Oprettet: 06.03.2001 - 09:00

Bog: "Indien tur/retur" af William Sutcliffe

Humoristisk og dybt satirisk roman om en ung mand, som sammen med en flok ligesinede drager ud på den "klassiske dannelsestur" til Indien på jagt efter billige stoffer, uforpligtende sex og spiritu

William Sutcliffe
Carsten Norton Pedersen
2000
Borgen

Sutcliffes bog er en vittig kommentar til "Den store rejse" til Østen, som er et must for mange unge.

Daves ven er taget på jordomrejse, og Dave sidder tilbage med vennens kæreste Liz. Da hun inviterer ham med til Indien, ser han en mulighed for at komme i seng med hende. Men da de først kommer afsted, er Liz mere interesseret i tantra og karma og vender Dave ryggen, så han må rejse videre alene. Indiens påtrængende virkelighed med tiggere, proppede busser og politisk korrekte backpackere er ved at drive Dave til vanvid, og han længes efter de trygge og forudsigelige rammer i England. For ham er turen et onde, der skal overstås, for at han kan sige, at han har gjort det.

Sutcliffe udleverer backpackerne med bidende ironi. De ved, hvordan livet skal leves i Indien, hvordan man skal tackle verdensfattigdommen (giv tiggerne et knus istedet for penge!) og livets store spørgsmål. Rejsen skal selvfølgelig gå til alle de hemmelige steder, som ingen andre har opdaget - undtagen lige dem, der også har købt et eksemplar af Lonely Planet!

Bogen angriber den kulturelle position "Den Store Rejse" har fået som noget meget vigtigt, der er godt for alle - noget man bare skal gøre.

Selvom jeg selv har rejst med rygsæk i Asien, føler jeg mig ikke specielt truffen - til gengæld følte jeg mig godt underholdt, og så tog det ikke for lang tid at fordøje indholdet!

Borgen, 2000 - 237 sider

Andreas Kommode - 6. marts 2001