Improvisatoren af H. C. Andersen

Oprettet: 01.03.2005 - 16:16

Bog: "Improvisatoren" af H. C. Andersen

I en rejse- og kunstnerroman følges digteren Antonios udvikling gennem oplevelser i Rom, Napoli og Venezia.

H. C. Andersen
1995
Det danske Sprog- og Litteraturselskab : Borgen

’Improvisatoren’ er den første danske udviklings-, dannelses- og kunstnerroman, der tilmed fik international anerkendelse. Den er romantisk, den er farverig, den er medrivende, og så kan man vist ikke ønske sig mere. Den handler allermest om Italien, men også om kærlighed og kunst.

Anbefalet af bibliotekar Beth Høst, Farum Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Den vide verden
Det var en ung mand på 28 med digterambitioner, der i 1833 begav sig på sin første store rejse ud i den store, vide verden, ned gennem Tyskland, Frankrig og Schweiz til Italien. Han var bestemt ingen tøsedreng, for det kan ikke have været særlig nemt eller bekvemt dengang.
Denne store dannelsesrejse gav stof til Andersens første roman, som blev hans egentlige gennembrud. Baggrunden for 'Improvisatoren' kan man læse andetsteds, - se links nedenfor.
Som rejsebog er den utrolig frisk og ung i sit udtryk. Den unge Andersen var utrolig begejstret og sprudlede over alt, hvad han så og oplevede.

Den første danske udviklingsroman
Den er kaldt den første danske dannelses- eller udviklingsroman eller den første moderne roman ud fra tidens normer. Hovedpersonen er drengen Antonio, som er et billede af Andersen selv, eller måske en drøm om, hvordan han gerne så sig selv. Antonio vokser op i et arbejderkvarter under fattige forhold. Han møder velyndere og bliver hjulpet frem i verden. Antonio er en romantisk, naiv sjæl, et rigtigt naturbarn, der tager imod alle indtryk med et åbent sind. Antonio er en improvisator af guds nåde, akkurat som den unge Hans Christian Andersen.

Improvisatorer var den tids komikere eller ’performere’, og Antonio lader sig gerne rive med af succés og glamour.
Egentlig viser Andersen her en selvironi, som jeg ikke forventede. Eller det håber jeg da i hvert fald, det er.
Antonios historie har naturligvis en happy end, han sidder til slut i gode og lykkelige kår.

En bog for sanserne
I dag skal romanen nok primært læses og opleves for sine fantastiske natur- og lokalitetsbeskrivelser. At læse den er at lade sig opsluge af farver, dufte og billeder, det er i høj grad en bog for sanserne. Andersen må have arbejdet meget med sit sprog, for det er en fornøjelse at opleve Italien sammen med ham.
Også på denne måde, hvor han ret professionelt for så uerfaren en forfatter, finder metoden til at skildre de steder og stemninger, der gjorde allermest indtryk på ham, ’indefra’ med en fortælling som baggrund.

Bogen er udkommet adskillige gange siden den første i 1835, og anbefaleren læste udgaven ’Romaner og Rejseskildringer’ i 7 bind, der udkom 1943 – 44, hvor 'Improvisatoren' er bd.1

Læs mere om 'Improvisatoren' på EPOKE

Læs om Andersens rejse og ophold i Rom i EPOKE-artiklen:
H. C. Andersen, Santa Maria in Aracoeli, Jesusbarnet og Improvisatoren

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - december 2016

03.12.2016 - 23:54 - Marit

Tema: Børnelitteratur 2016

05.12.2016 - 10:06 - Anne Birgitte Hundahl

Litteratursidens decembertema er traditionen tro dedikeret til årets bedste børnebøger.

01.11.2016 - 18:06 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 10:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 07:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.