I spænd af Dorte Holm

Oprettet: 07.12.2004 - 09:37

Bog: "I spænd" af Dorte Holm

I slutningen af 1990'erne flytter tre unge kvinder sammen i en lejlighed i København. De er vidt forskellige, men alligevel udvikler deres venskab sig til noget blivende

Dorte Holm
2004

Hører du til dem, der har slugt ”Bridget Jones’ dagbog”, ”Sushi for begyndere”, ”Nynnes dagbog” og alle de andre bøger om unge kvinder i storbyen, vil du sikkert også nyde at læse om Sanne, Mimi og Marias trængsler med kærligheden, karrieren og kunsten i København sidst i 1990’erne.

Den idealistiske Sanne er først i 20’erne og skal til at læse spansk. Hun har fået en lidt for dyr lejlighed og finder i hast to lejere: Den ambitiøse Mimi fra Skælskør og kommende stud. jur. og den uregerlige og lidenskabelige, rødhårede kunstnerspire Maria.

Umiddelbart er de tre kvinder vidt forskellige af temperament og livsindstilling, men de viser sig at gå fint i spænd sammen. De følges gennem lyst og nød i 4½ år, og det bliver til ikke så lidt. På det professionelle plan bl.a. et afbrudt studium, et studium, der bliver udskudt på grund af barsel, og en debut som maler. Med hensyn til kærligheden er der både opture og nedture og frem og tilbage. En vil ikke kendes ved sit barns far og vil bortadoptere barnet, en forelsker sig i en anden kvinde, som er gift til anden side, og en kan ikke rigtig finde ud af at prioritere den kæreste, som ellers har det hele og er til livsvarige forhold.

Mænd, kærestesorger, venindesnak, cafe- og værtshusbesøg og grublerier om den eneste ene er gennemgående temaer i denne underholdende generationsroman. Den er let og hurtigt læst, og et par timers selskab med de damer Sanne, Mimi og Maria er ikke det værste, man kan bruge en aften på!

Lindhardt og Ringhof, 2004. 314 sider. Kr 249,-