Hvor litteraturen finder sted, bind 3

Oprettet: 07.11.2011 - 13:53

Bog: "Hvor litteraturen finder sted. Bind 3: Moderne tider - 1900-2010" af Anne-Marie Mai

En gennemgang af den danske litteraturhistorie i perioden 1900-2010 med udgangspunkt i de lokaliteter hvor litteraturen blev skabt: bladhuset, metropolen og internettet

Anne-Marie Mai

Velskrevet indføring i den moderne litteraturs steder, hvor den er blevet skrevet og læst.

’Hvor litteraturen finder sted’ med tillægstitlen ”moderne tider 1900-2010” er sidste bind i den utroligt velskrevne litteraturhistorietrilogi forfattet af Anne-Marie Mai.

Anne-Marie Mai er professor i dansk litteratur på Syddansk Universitet. Hun har skrevet flere bøger og artikler om dansk litteratur og danske forfattere. Anne-Marie Mai’s kreative og vitale formidlingsmåde har netop givet hende Syddansk Universitets formidlingspris for 2011. Prisen gives til en forsker, som på nye måder videregiver væsentlig forskning.

Akkurat som i de to øvrige bind fører bogen læseren med til de steder, hvor litteraturen er samler sig, bruges, læses og ikke mindst skrives. Som tillægstitlen antyder, tager bind 3 fat om det 20. århundredes litteratur. Anne-Marie Mai tager os med ind i de store bladhuse, hvor mange forfattere finder fodfæste og udvikler deres forfatterskaber.

De store byer på det europæiske kontinent fx Paris og Berlin bliver en slags rugekasse for mange forfattere. De tiltrækkes af det litterære miljø og de muligheder det giver. På den anden side af Atlanterhavet frister New York på tilsvarende vis.

Sidst men ikke mindst tager Mai fat på internettets mange nye muligheder i form af virtuelle læseklubber og enhver anden tænkelig form for online litteratur,dens anvendelse og udbredelse.

Samlet set udgør de tre bind et enestående og overvældende litteraturhistorisk værk, oven i købet forfattet af en enkelt person.