Hohaj af Elisabeth Rynell

Oprettet: 17.05.2005 - 12:05

Bog: "Hohaj" af Elisabeth Rynell

Vandreren Aron og den kuede Inna når at opleve en lysende kærlighed i Lapplands kulde. 50 år senere finder en kvinde i stor sorg deres hjemstavn og genfortæller deres kærlighedshistorie.

Elisabeth Rynell
2004
Roskilde : Batzer & Co.

En medrivende kærlighedshistorie om Inna og Aron i den norrlandske ødemark, hvor den barske natur er styrende for såvel nulevende som afdøde mennesker.

Hohaj er navnet på den norrlandske ødemark. Stedet eksisterer ikke længere, folk forlod det, da vejene blev udbygget, og naturen råder nu. Fortælleren er en kvinde, som har mistet sin mand pludseligt og nu befinder sig i et tomrum, hvor hun er modtagelig og åben for den voldsomme natur, som omgiver hende ved Hohaj.

Fortælleren bevæger sig følelsesmæssigt fra nutid til fortid. Da hun befinder sig ved en gård, fornemmer hun en tragisk hændelse, som herefter oprulles: kærligheden mellem Inna og Aron.

Aron er en flygtning fra Færøerne. Efter et drab lever han helst skjult med sin hund, Bjørn, og under falsk navn. For bedst at kunne gemme sig for andre og for sig selv vogter han heste på sommergræsning. På et nærliggende husmandssted lever den 20-årige Inna med en krøbling af en far, Knorten. Innas mor er død, og Knorten besidder Inna både i sengen og i huset. Begger er rå personer, der lever et hårdt liv for at overleve i ødemarken.

Under sommergræsningen møder Aron og Inna hinanden og forelsker sig. Men deres kærlighed er kantet og umulig, og alligevel flammer den en kort periode og varsler bedre tider for dem begge.

Kærlighedshistorien er intenst fortalt, og man aner en tragisk afslutning på deres forhold, som folder sig ud over to somre. Fortælleren finder Inna død, fastfrossen i sneen ved gården, holdende en spand i hånden.

Der venter læseren en meget stor læseoplevelse. En kort sætningsopbygning og en enkel fortællestil bringer personernes skæbner tæt på læseren. Vi er i klasse med forfattere som Kerstin Ekman og Sara Lidman og dermed tæt på livets barskhed og ømhed.

Oversat af Karsten Sand Iversen. Batzer & Co., 2004. 292 sider. Kr 298,-