Hjemvendt af Rachel Seiffert

Oprettet: 01.03.2009 - 02:00

Bog: "Hjemvendt" af Rachel Seiffert

Bogforside: 'Hjemvendt' af Rachel Seiffert

Alice, der aldrig har kendt sin far, forelsker sig i Joseph, der er stærkt påvirket af sin tid som britisk soldat i Nordirland.

Rachel Seiffert
Neel Rocco
Cicero

Smukt skrevet kærlighedsroman, der også handler om, hvad krig kan gøre ved den menneskelige psyke.

Alice - en ung fysioterapeut - møder Joseph, som foretager maler- og murerarbejde. De forelsker sig. Joseph har imidlertid en fortid som britisk soldat i Nordirland, og bid for bid får vi hans militære historie. Han er meget lukket omkring, hvad der er sket ham og kan ikke tale med Alice - eller for den sags skyld med nogen - om det.

Alice på sin side føler sig holdt udenfor, da Joseph begynder at undgå hende og opføre sig mærkeligt uden nogen forklaring.

Hun er delvist vokset op hos sine bedsteforældre, da moderen fik hende som meget ung. Hun har aldrig kendt sin far, men forsøger nu som voksen at få kontakt med ham pr. brev. I det hele taget er romanen fuld af andre temaer end kærlighedshistorien, og de tillægges lige megen vægt.

Således har Alices morfar en baggrund som RAF-pilot i Nairobi i 50erne, som han heller ikke er kommet fra uden skrammer på sjælen.

Stilfærdigt, men også smerteligt skrider fortællingen frem, og sjældent har jeg mødt en hovedperson så sympatisk og reflekterende som Alice. Hvilket på ingen måde betyder, at vi ikke også ser sagen fra Josephs side.

Et enkelt og præcist sprog. Jeg får mindelser om Helle Helles romaner - bare endnu bedre.

En ren nydelse at læse!

Dette er Rachel Seifferts 3. titel på dansk, og den er særdeles anbefalelsesværdig. For mig at se kommer dog ingen på siden af eller over debutromanen: "Mørkekammeret". Men det er de samme læsere, der vil nyde alle 3 titler: "Mørkekammeret", "Sent forår"(noveller) og "Hjemvendt".