Historien om mit hjerte af Aase Schmidt

Oprettet: 23.01.2012 - 14:10

Bog: "Historien om mit hjerte" af Aase Schmidt

Et behandlingsforløb for en hjertesygdom bliver anledningen for en moden kvinde til at se sig selv og sin tilværelse i øjnene - Det bliver til et møde med barndommen og alderdommen og forsonin

Aase Schmidt
Samleren

Underfundig og tankevækkende fortælling om de følelser og tanker der er tilknyttet livets efterår, eller ”eftertankens år”.

En ældre kvinde får konstateret en hjertesygdom, og dette sætter gang i et vandfald af tanker omkring livet, barndommen, alderdommen og alt det midt imellem. I bogens begyndelse følger vi den pensionerede kvinde til en rutineundersøgelse på sygehuset, hvor hjertesygdommen viser sig.

På det konkrete plan tages læseren med på den usikre og angste rejse gennem det danske sygehusvæsen, mens man på det tankemæssige plan tages med på en erindringsrejse gennem livet. I spring fra barndommens ondskabsfulde mobberier i skolen, hvor vores hovedperson mærker ensomhed og forladthed, til den modne kvindes fornøjelse og glæde ved at rejse. Og netop rejserne står som et mål for hovedpersonen – som et symbol på at være rask og fri.

Bogen er skrevet i et poetisk og drømmende sprog, uden nogen reel start og slutning. Der er nærmere tale om punktnedslag og erindringsstumper. I bogens slutning samler forfatteren disse fragmentariske nedslag til en smuk sløjfe, der binder sig omkring glæden og fornøjelsen ved livet.

Man kan i korte træk beskrive bogens hovedtema, med dette citat fra bogen: ”Jeg tænker på historien. Sproglig nøgenhed, det er mit ærinde. Hele livet må gerne passere revy, men fokus skal være eftertankens år, de år, jeg nu befinder mig i. At beskrive sin tid, sine erfaringer. At søge det essentielle gennem et renset udtryk. At se tilværelsen i nærbillede”.

Jeg vil især anbefale bogen til modne kvinder, der kan lide bøger med dybde og eftertænksomhed, f.eks. kvinder der er glade for Siri Hustvedts 'Sommeren uden mænd'.

Aase Schmidt er uddannet journalist, og har siden sin debut i 1990 udgivet både børne- og voksenbøger. Det er ikke lykkedes mig at finde ud af om forfatteren selv har haft en hjertesygdom, men dette er dog mit gæt, da man bogen igennem har en fornemmelse af at det er Aase Schmidts egne erindringer om sygdom.

Smuk lille bog, med en stor fortælling. Anbefales til alle der finder fornøjelse i eftertænksomhedens kringelkroge.