Historien om Danmark. Bd. 1 af Jeanette Varberg og Kurt Villads Jensen (red.)

Oprettet: 18.04.2017 - 12:18

Bog: "Historien om Danmark. Bd. 1 " af Kurt Villads Jensen

Historien om Danmark begyndte for længe siden. Denne bog fortæller om det landområde, der dukkede frem, da isen smeltede og de første mennesker kom vandrende.

Kurt Villads Jensen
Jeanette Varberg
Gads Forlag

Tilbage til fortiden. DRs store satsning har nu også fået sin egen fremragende og lettilgængelige danmarkshistorie i bogform.

’Historien om Danmark’ er planlagt i to bind, og værket følger i store træk tv-seriens ti afsnit. Det er efterhånden over ti år siden, Gyldendal og Politikens store danmarkshistorie udkom i 17 bind i anden udgave, og selvom man selvfølgelig ikke kan sammenligne dette mammutværk med denne to-binds udgave, så er det alligevel positivt og forfriskende, at man nu får et moderne bud på skildringen af danskernes lange historie.

Som nævnt følger bogen i store træk tv-seriens afsnit, og det betyder, for dette bind vedkommende, at den historiske periode, der bliver dækket, går fra ca. 2,5 millioner år siden og frem til reformationen i 1536. Under overskrifterne stenalder, bronzealder, jernalder, vikingetid, tidlig middelalder og sen middelalder får man i bogen rig mulighed for at dykke dybere ned i tv-seriens emner. De fire første afsnit i bogen er skrevet af arkæolog Jeannette Varberg, mens de to sidste afsnit er forfattet af historikeren Kurt Villads Jensen, og for begges vedkommende er der tale om særdeles levende og medrivende historieskrivning.

I disse rodløse tider det vigtigt at kende sin fortid og sin historie og få sat tingene i relief, men det moderne menneske er efterhånden vant til at få sine historier og opdateringer i temmelig kort form via overskrifter og hurtige informationer. Denne bog giver chancen for fordybelse, men vel at mærke på en sådan måde, at det på ingen måde overhovedet smager af skole og tvungen pensum.

Bogen er lækker og giver lyst til bladring, og de mange fakta bokse betyder, at der til hver en tid vil kunne hentes information ved siden af den egentlige beskrivende del. De mange flotte fotos og illustrationer gør naturligvis indtrykket endnu mere appetitvækkende.

Moderne historieskrivning kan efter min mening ikke gøres meget bedre, og værket bør findes i ethvert hjem.