Himmelvægterne: illuminati 1807 af Peter W. Bredahl

Oprettet: 09.07.2010 - 15:51

Bog: "Himmelvægterne : illuminati 1807" af Peter W. Bredahl

Skolemester Sigurd Hjalte Brødmann inviteres til optagelse i Frimurerlogen, men hans velgører, biskop Balle, advarer ham om logens hemmelige planer, der kulminerer med englændernes bombardement af

Peter W. Bredahl
Hovedland

Frimurerne, Illuminati og Biskoppen kæmper indbyrdes om magten i København. Skolemester Sigurd Hjalte Brødmann vikles ind i kampen, og snart er ikke bare hans eget liv, men også nationen i fare.

Dette er en selvstændig fortsættelse af 'Dannebrovalfarten', hvor Sigurd Hjalte Brødmann tømte lokummer i København. Nu har han overtaget sin fars kristenskole og er blevet en respekteret mand.

Da skolemester Sigurd Hjalte Brødmann modtager anbefalinger til Frimurerlogen, er han først meget smigret. Frimurerlogen består af mange magtfulde og lærde mænd, men ikke alle er lige begejstret for firmurerne. Biskop Balle er indædt modstander af logen, og han prøver at indvie Sigurd i diverse konspirationsteorier. Sigurd Brødmann er ikke overbevist, men snart begynder han at modtage gaver og støtte fra frimurerlogen sammen med skjulte trusler.

Denne bog vil jeg anbefaler til alle, der kan lide historiske romaner, og hvis man er vild med konspirationsteorier om frimurerlogen, vil man elske denne roman. Selvom det er en historisk roman, er det også en spændingsroman, og som læser må man hele tiden revidere sit syn på frimurerne, samt overveje hvad der er sandhed og løgn. Romanen er skrevet i et let sprog, selvom den er rig på historisk fakta. Personerne i romanen er troværdige, og som læser får man et godt indblik i det bedre borgerskab i København 1807.

Bogen vil tiltale dem, der læser historiske spændingsromaner, og den er absolut anbefalingsværdig.

Forfatteren Peter Bredahl er født i 1963, bosat og opvokset på Amager. Han har læst historie på Københavns Universitet, lavet film til internettet om byrum og byplanlægning, skrevet noveller og essayes og spillet musik. Hovedland har tidligere udgivet 'Dannebrovalfarten' (2008).