Helligdag af Graham Swift

Oprettet: 13.06.2017 - 10:35

Bog: "Helligdag" af Graham Swift

Helligdag udspiller sig 30. marts 1924.

Graham Swift
Claus Bech

”Med luft i skørtet og alpehue i kussen”. Så smukt og sanseligt beskrives frihedsfølelsen i denne vidunderlige roman om en tjenestepiges genfødsel som ubunden kvinde.

30. marts 1924. Midfaste søndag er en helligdag, hvor tjenestefolk har fri til at besøge deres familie. 22-årige Jane Fairchild er forældreløs og har derfor ingen familie at besøge, men hun har en hemmelig kæreste, den unge søn fra naboejendommen, som hun gerne tilbringer dagen sammen med. Stævnemødet i det ellers tomme hus, hvor de for første gang i det syv år lange forhold er helt nøgne, ændrer for en tid magtforholdet og for altid Janes selvfølelse.

”Der var engang”. Som et rigtigt eventyr begynder fortællingen, der, med udgangspunkt i hændelserne denne ene dag, udvider sig til også at være em fortælling om et langt kvindeliv og en refleksion over erindringens væsen. Samtidig giver roman et fornemt tidsbillede af England efter 1. verdenskrig, forholdet mellem herskab og tjenestefolk, sorg over døde sønner og nye teknologiske vidundere som bilen.

Fortællingen om denne skelsættende dag er betagende læsning med et stilsikkert, sanseligt sprog. Den er hurtig læst, men ikke glemt. Engelske Graham Swift er ikke så kendt, men vi har mange andre gode romaner af ham på biblioteket. ’Helligdag’ er et godt sted at stifte bekendtskab med hans fine psykologiske realisme i en historisk kontekst.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

lør, 17/06/2017 - 09:23

Graham SWIFT er en af de bedste engelske, nulevende forfattere. Hans roman Waterland var gennembruddet.

MOTHERING Sunday er en perle. - tak for din anmeldelse- godt folk opdager fortællingen.