Hele byen ved det af Michael Robak

Oprettet: 04.11.2014 - 13:35

Bog: "Hele byen ved det" af Michael Robak

Fyrreårige Tommy har arbejdet på statsradioen, men er nu blevet fyret. Hans kæreste har forladt ham og han prøver at dulme sin krise med tilfældig sex og alkohol.

Michael Robak
2014

En falleret radiovært forvandler sig til en anonym hævner i klassisk nedtursroman med et tvist. Det er midtvejskrise for mænd – og nok også mest for mænd.

Tommy Hostrup er omkring de fyrre år. Han er blevet fyret, og hans forhold til kæresten Gry er kuldsejlet. Han er konstant liderlig, drikker for meget, har økonomiske vanskeligheder og har af gode grunde svært ved at sove om natten. Scenen er sat for en klassisk nedtur og en midtvejskrise af rang. Som reaktion på, at Tommy Hostrup langsomt er begyndt at miste fodfæstet i sit liv, begynder han skrupelløst at sende anonyme breve til personer, som bedrages af deres ægtefælle.

I starten går det ud over personer, som Tommy selv har et udestående med, men i takt med, at brevene ryger i postkassen, tager det mildt sagt overhånd for Tommy: ”Jeg overvejede, om jeg skulle gøre det samme: lave en væg inde i soveværelset med mine breve. Jeg ville sikkert også kunne finde billeder af de fleste af mine ofre på internettet. Så kunne jeg have mit eget lille hellige rum, hvor jeg kunne se, hvilke menneskers liv jeg havde ændret. Grebet ind i. Den store hævner fra Fjellerup”. Det eneste sted, hvor Tommy finder ro, er fjernt fra København, hvor nederlaget står skrevet alle steder, nemlig i hjembyen Fjellerup, hvor Tommy løber ind i sin ungdomskærlighed Cecil. Et møde, som Tommy bliver ved med at kredse om og vende tilbage til.

Kapitel efter kapitel stykkes Tommys livshistorie sammen fra ungdomsforelsket til forældrenes skilsmisse, farens nedtur, forholdet til Gry og papdatteren Karla og til Tommys egen karrieremæssige nedtur. I starten er Tommy et ubehageligt og usympatisk bekendtskab, men side for side kommer han trods forbehold ind under huden på én, for i virkeligheden er han jo slet ikke så slem. Han har bare mistet grebet om kærligheden og karrieren.

Michael Robak skriver, som Tommy tænker. Lige ud ad landevejen, med sort humor og uden sproglige dikkedarer og finesser. Hele byen ved det er en underholdende psykologisk roman om, hvordan en mand kan miste sig selv og forvandle sig til en desillusioneret hævner, der jagter kvinder og for en kort stund lykkefølelsen ved at ødelægge andres parforhold. Det er midtvejskrise for mænd – og nok også mest for mænd.

Originally published by Marion Tirsgaard, Litteratursiden.