Haver af vand af Alan Drew

Oprettet: 30.10.2009 - 17:17

Bog: "Haver af vand" af Alan Drew

En fattig kurdisk-muslimsk familie bor i en teltlejr uden for Istanbul efter et jordskælv - Den oprørske teenagedatter forelsker sig i en ung amerikaner og får næsten alle forældrenes forhåbni

Alan Drew
Hanne Bubandt
Rosinante

Medrivende roman om ung kærlighed og kulturelle sammenstød. En rigtig lænestolsbog til en regnvejrsdag derhjemme eller til ferielæsning i hængekøjen.

Haver af vand foregår i Istanbul, i tiden før og efter det store jordskælv i Marmara i 1999. Den kurdisk-muslimske flygtningefamilie Basioglu har skabt sig en ny tilværelse her, men familien længes stadig efter hjemmet i det Kurdistan, som ikke er blevet selvstændig. Familien består af forældre og to børn teenagedatteren Irem og lillebroderen Ismael. Ismael er ti år og det er tid for hans omskærelse og fest. Omskærelsesfesten skaber mange tanker i faderen, der længes efter den gamle verden og i datteren, hvor kærlighed til lillebroderen og jalousi over forældrenes favorisering af ham strides. Festen skaber turbulens i den ellers så konservative familie. Irem forelsker sig i overboens unge søn Dylan. Han er amerikaner og også forelsket i hende. Men deres kærlighed er umulig og får katastrofale følger.

Over det hele hersker den store naturkatastrofe. Jordskælvet skaber stor ulykke i Istanbul, mange mennesker bliver dræbt, huse og forretninger styrter sammen, mange mennesker bliver arbejdsløse og husvilde og får telte til bolig.

Bogen bringer mange temaer på banen: religionens indflydelse på livet blandt rettroende muslimer, emigranttilværelsen, flygtningetilværelsen, katastrofe, den vestlige verdens livsform og den mellemøstlige, kultursammenstød, umulig kærlighed, moralske anfægtelser.

Alan Drew skriver godt. Han skildrer især faderen og datteren og deres tanker og formår at beskrive dem ud fra deres synsvinkel. Faderen husker, hvor dårligt amerikanerne har behandlet kurderne, han kan ikke acceptere datterens umulige kærlighed uden for traditionen til en amerikaner. Drew formår at skildre datterens helt unge kærlighed, hendes jalousi, hendes oprørskhed og loyalitet overfor familien og dilemmaet imellem den og hendes kærlighed til Dylan.

Alan Drew er amerikaner, han har boet i Tyrkiet i flere år og underviser i Creative writing.

Jeg læste bogen hurtigt, jeg skulle vide hvad der skete med Irem og Dylan og deres umulige kærlighed. Bogen er medrivende og dramatisk og den er underholdende. Det er en rigtig ”tudert”