Hamlet og Romeo og Julie af Line Knutzon

Oprettet: 01.04.2016 - 10:37

Bog: "Hamlet og Romeo og Julie" af Line Knutzon

Skuespil. "Hamlet" og "Romeo og Julie" gendigtes her kort og grotesk og som dukketeater.

Line Knutzon
Gråsten, Drama

Line Knutzons dukketeater-fortolkning af Shakespeares udødelige skuespil er hverken tekst- eller stemningsmæssigt tæt på originalen, men den er letlæst, underholdende og fandenivoldsk.

Jeg har svært ved at sammenligne denne fortolkning med Shakespeares oprindelige værker, men den kan fungere som en indgang til stykkerne. Eller som en slags Shakespeare for dummies, hvor vi med humor præsenteres for hovedpersoner, handling og drama med et Knutzonsk twist.

Sikke noget pjat, tænkte jeg, da jeg havde læst Hamlet, som er den første halvdel af Line Knutzons dukketeater-fortolkning af Shakespeares udødelige skuespil. I Hamlet er indehaveren af teatret fortælleren, der klodset guider os igennem. Det er sjovt! Og selvom man aldrig må afsløre slutningen, så gør jeg en undtagelse her: Tja – jeg beklager meget - De døde alle sammen.

I Romeo og Julie begynder det med at Hr.Capulet og Hr. Montague spiller fisk og kommer op at skændes over det. ”Montague: Aldrig mere skal vi mødes og spille fisk. Capulet: nej og aldrig mere skal vi hygge os sammen og lave sammenskuds middage. ” Historien går, som den nu engang skal, men Hr. Capulet og Hr. Montague bliver til sidst venner og aftaler at spille fisk igen.

Jeg kan godt lide Line Knutzons dramatik, selv når det er Shakespeares fantastiske historier der bliver omdannet i hendes hoved. Jeg er stor fan af Shakespeare, men det her, det er faktisk ok, hvis du ikke har mod på den oprindelige tekst, men gerne vil læse lidt om Hamlet, Romeo og Julie.