Gudernes have af Gerald Durrell

Oprettet: 01.09.2008 - 12:06

Bog: "Gudernes have" af Gerald Durrell

Den excentriske familie Durrells liv i landlige græske omgivelser på øen Korfu i tiden før 2. verdenskrig skildret af den 10-årige Gerald

Gerald Durrell
1979
Wøldike

Naturelskere, læs her: En perle af en erindringsroman om en skæv og elskelig familie

Anbefalet af bibliotekar Susanne Bogh, Koldingbibliotekerne

God eller dårlig?

Gerald Durrell tilbringer en del af sin barndom på Korfu med sin charmerende familie. Mor, fovirret og forvildet, men elskelig, storebror Larry, intellektuel og herskesyg (senere forfatter af bl.a. Alexandria-trilogien), anden bror Leslie, skydegal og loyal, og søster Margot, som altid er viklet ind i umulige kærlighedsaffærer.

Et utal af eksotiske gæster, bl.a. Prins JeeJee, der slet ikke er prins, eller tyrkeren, der vil tage Margot som tredje hustru. Og en dyreværnsdame, som rystet forlader huset, da det nærmest regner med døde spurve, som Leslie skyder, fordi de skal bruges til foder for tre forældreløse ugleunger. Og mange andre gæster, samt de lokale, bl. a. de tre kvinder, som begraver et helt kuld hundehvalpe levende, for det kunne vel ikke betale sig at aflive dem først. Dem redder Gerry selvfølgelig og tager med hjem - alle otte!

Men altså først og fremmest Gerry selv, der trods sin meget unge alder - kun elleve - er en stor zoolog og samler af alskens dyr. Han har fire hunde, et utal af fugle, fisk, skildpadder og alskens andre interessante dyr, som han bruger det meste af sin tid på at finde rundt i øens natur - og opfostre, fodre, pleje og studere.

Undervejs er der fantastiske beskrivelser af dyrelivet på Korfu, f.eks. en vidunderlig skildring af rørdrummens parringsdans og redebygning.

Gerry endte som den elskede grundlægger af Durrell Wildlife Conservation Trust og Jersey Zoo (som nu kaldes Durrell). Her grundlagde han et naturfredningsarbejde uden lige. Her findes kun truede dyrearter, som Durrell faktisk i mange tilfælde har været med til at redde fra udryddelse.

Udover at være en fanatisk dyreelsker var Durrell en vidunderlig skribent, som beskriver sin barndoms besynderlige væsener - mennesker som dyr - med stor kærlighed, varme og humor.

Gerald Durrell var en skæv eksistens – ligesom resten af familien, men han er bevis for, at det ofte er netop de skæve eksistenser, der løfter menneskeheden. Hurra for ham!

Durrell, Gerald: 'Gudernes have'. Oversat fra engelsk af Grete Juel Jørgensen efter 'The garden of the gods'. Wøldike, 1979. 223 sider

Lån bogen på