Goyas hund af Lars Kjædegaard

Oprettet: 03.12.2012 - 13:45

Bog: "Goyas hund" af Lars Kjædegaard

En verdensberømt dansk forfatter myrdes i Spanien og Anita Hvid sættes på sagen.

Lars Kjædegaard
Rosinante

Hvad har mordet på den kendte forfatter Egil Dahl at gøre med den afdøde gangster Zolle? Efterforskere Hvid & Belling er på banen igen i ny krimi af Lars Kjædegaard.

Anita Hvid efterforsker drabet på den kendte forfatter Egil Dahl, der findes brutalt myrdet i sin lejlighed i Spanien. I modsætning til sin kollega og partner Thor Belling, tager hun en personlig interesse i sagen, da hun var meget betaget af Egil Dahl.
Hendes makker Thor Belling beskæftiger sig med arven af en afdød gangster Lothar Zolle. Han deler ikke Anitas begejstring for Egil Dahl, men da de to sager begynder at vikle sig ind i hinanden, er der ikke anden udvej end at samarbejde.
Goyas Hund er 4. del i serien om Hvid & Belling.

Det var mit første møde med Lars Kjædegaards krimiserie med Hvid & Belling i hovedrollen. De kan sagtens læses hver for sig, hvis man ikke allerede har været i gang med de tidligere bøger.

Bogen befinder sig i den bløde ende af krimier. Og til trods for at den lægger ud med et mord, så fandt jeg begyndelsen en anelse langtrukken, heldigvis blev jeg rigeligt  belønnet ved at fortsætte læsningen.
Det er en velfortalt bog, med mange andre perspektiver end den klassiske krimi. Der er ikke den sædvanlige fart over feltet som man som læser oplever i mange nye krimier, og som helt kan tage pusten fra sin læser- til tider kan det være et gedigent irritationsmoment. Goyas hund giver plads til eftertanke.
Jeg kunne godt lide hovedpersonerne Hvid & Belling, de er meget forskellige, og det fungere godt at man som læser følger de to uens efterforskninger, for der efter at flette sagerne sammen.
Generelt synes jeg Lars Kjædegaard har styr på sit persongalleri og forstår at skabe et nuanceret og interessant billede af sine personer.

Det er en krimi serie der vil falde i manges smag og den er et vældigt godt alternativ til de alt for mange urealistiske og hæsblæsende krimier der findes på markedet.