Glimt af Rikke Bakman

Oprettet: 14.03.2011 - 11:32

Bog: "Glimt" af Rikke Bakman

Tegneserie - graphic novel.

Rikke Bakman
Aben maler

Stemningsfuld, poetisk og humoristisk grafisk roman om en barndomsoplevelse i 1986.

Rikke Bakman har skrevet og tegnet en fin lille perle af en roman.

Den foregår en sommerdag i 1980´erne, da hovedperson og forfatter Rikke er seks år gammel.

Historien om en dags oplevelser ved Vesterhavet i Nordjylland er fortalt med den 6-årige Rikkes stemme, og det gør forfatteren altså helt fantastisk godt!

Flere gange i løbet af bogen ryger mine tanker tilbage til barndomsoplevelser, og jeg sidder og tænker; ”Ja, lige præcis sådan tænker man, når man er barn”.

Der sker jo faktisk rigtigt mange ting sådan en helt almindelig dag i en helt almindelig, lille piges liv. Rikke, eller Tytter som hendes far kalder hende, leger med sin storesøster – og slås med hende, bader ved stranden, er på skildpaddejagt, falder ud af sin fars bil, imens den kører, ser to voksne kvinder slås og falder totalt udmattet i søvn om aftenen.

Tegningerne, som udgør størstedelen af bogen, er naivistiske og minder om barnetegninger, hvor mennesker har lidt for store hoveder og lidt for små fødder. Men de er så fint tegnede; øjnene er meget udtryksfulde, og tegningerne er stemningsfulde, underfundige og humoristiske.

Man kan godt se, historien foregår for mere end 20 år siden. Tingene er ikke så politisk korrekte som i dag: Far drikker øl, selvom han ude at køre bil med døtrene. Pigerne er ikke spændt fast i bilen, og derfor falder Rikke faktisk ud på en tur til købmanden, hvor hun sidder og piller ved håndtaget. Far ryger også i bilen. Og på vej til stranden får de to søstre lov til at sidde på ladet af den lille varevogn, når bare de ”holder armene indenbords”. Det var aldrig gået i 00´erne eller i 10´erne.

I ’Glimt’ er der mange charmerende eksempler på nordjysk dialekt; ”Hold nu op med at slæve alle de legesager med på stranden”, ”bette Tytter” ”han ligger derhjæm med ondt i ryggen” ”den bar mav” osv.

Og det siger jeg ikke kun, fordi jeg selv er nordjyde… :-)