Ghostgirl af Tonya Hurley

Oprettet: 23.11.2009 - 12:55

Bog: "Ghostgirl" af Tonya Hurley

High school-pigen Charlotte er nørdet, men vil så gerne være populær og ses af Damen, skolens hotteste fyr, at hun dør i forsøget, kvalt i en vingummibamse - Men selv døden kan ikke stoppe hende

Tonya Hurley
Rasmus Klitgaard Hansen
Phabel

Utraditionel og humoristisk spøgelseshistorie for unge om det at være anderledes og udenfor – og frygteligt forelsket.

Amerikanske Tonya Hurley er primært manuskriptforfatter, men har nu kastet sig over sin første ungdomsroman, som har opnået noget nær kultstatus i hjemlandet. Historien indeholder temaer som død, mobning, kærlighed, jalousi, identitetsdannelse – vægtige ungdomstemaer. Desuden introduceres vi til et lidt andet univers end vi er vant til i gængse ungdomsromaner, nemlig universet mellem liv og død. Her fabulerer forfatteren frit, og gradvist opbygges et troværdigt og underholdende bud på en sådan mellemstation.

Historiens hovedperson, Charlotte Usher, er én af den slags piger der praktisk taget er usynlig. Klassekammeraterne og selv lærerne ignorerer hende, hun går fuldstændig i et med tapetet. Og da hun prøver at lave om på det, går det helt galt. Hun er lige ved at nå lykkens tinder (at blive fysikmakker med skolens lækre fyr, Damen) da hun bliver kvalt i en vingummibamse! Charlotte har svært ved at give slip på jordelivet, derfor bliver hun fanget i en parallelverden sammen med andre ligesindede. Her skal de forberedes på at fly til det hinsides for alvor. Men Charlotte har fundet ud af, at der er fordele ved at være død i de levendes verden, nu usynlig på en helt anden, og klart sjovere, måde end før.

Og sjovt er det at følge Charlottes genvordigheder med kærligheden og døden. Hun er en egoistisk og lidt endimensionel karakter, men det betyder ikke det store for historien, da det er selve universet der er det vigtige. Dog er jeg glad for at én af de andre hovedpersoner har lidt mere substans, nemlig Scarlet, skolens goth queen, med sort eyeliner og sikkerhedsnåle – og den eneste levende der kan se Charlotte.

Hurley skriver godt og fængende, layoutet er fint med små introduktioner og tegninger til hvert kapitel. Min eneste anke er slutningen som virkede lidt hektisk, hovsa-agtig og meget amerikansk. Og så navnet ”Damen”. Jeg læste det konsekvent som ”dame” i bestemt ental – og med særligt tryk på, qua det store begyndelsesbogstav. Meget bombastisk og anledning til flere fnis fra mig. Men det er jo én af de pudsige forskelle sprog imellem.

To opfølgere er skrevet, men endnu ikke udgivet på dansk.