Ghettoblaster af Jari Kickbusch

Oprettet: 01.09.2009 - 02:00

Bog: "Ghettoblaster" af Jari Kickbusch

Det er hårdt at vokse op i Perkerparkens miljø med mobning, vold og magtkampe både i fritiden og i skolen, og hovedpersonen og vennernes endelige opgør med deres værste fjende.

Jari Kickbusch
2004
Aarhus : CDR Forlag

Barsk og velskrevet ungdomsroman om at vokse op i Perkerparken i slutningen af 1980´erne.

Hovedperson og jeg-fortæller i ”Ghettoblaster” er 13 år den sommer i 1987, hvor denne fine ungdomsromans handling finder sted.

På mange måder er ”Ghettoblaster” en helt almindelig ungdomsroman om en helt almindelig 13-årig ung mand og hans helt almindelige unge liv. Kammerater, skole, avisrute, første fest, første øl, første kys.

Men et helt almindeligt teenageliv lever vores hovedperson alligevel ikke. Han bor i Falkeparken, kaldet Perkerparken; et socialt boligbyggeri, hvor samfundets svageste er samlede. Tonen er rå og omgangsformen barsk. Drengene er i krig imod hinanden; dem fra den ene side af vejen imod dem fra den anden side.

I begyndelsen af juni 1987 starter drengene igen en krig. De aftaler spilleregler. De bruger legetøjsvåben. Når man dør, skal man stå stille og tælle til 50, før man kan være med igen. Fjenden, der har ”skudt” én, må tage ens våben.

Men krigen løber løbsk, tager overhånd. Vores hovedperson kan ikke styre sit temperament, da ærkefjenden Kim Lim håner ham. Han banker ham, selvom han egentlig ikke troede, han kunne. Så begynder hævnen. Og nu bliver der både brugt baseballbat og truet med kniv.

Et hårdt og barskt drengeliv i en verden, hvor de voksne ikke spiller nogen synderlig stor rolle. Et drengeliv, hvor vold, mobning, magtkampe og æresbegreber er en naturlig del. Men også et drengeliv, hvor venskaber er stærke, og hvor drømme om en anden fremtid er evigt tilstede.

”Ghettoblaster” er Jari Kickbusch´s debutroman, og romanen er absolut velskrevet. Personerne er troværdigt skildrede, og dialogen overbevisende. Romanen foregår som sagt i 1980´erne, men den kunne lige så godt finde sted nu. Mobningen, volden og ghettoens barske barndom er desværre ikke blevet historie. Men det drømmene og venskaberne heldigvis heller ikke.