Gadefejeren af Elliot Perlman

Oprettet: 01.11.2012 - 12:46

Bog: "Gadefejeren" af Elliot Perlman

Borgerrettighedskampen i USA og nazisternes forbrydelser under anden verdenskrig griber ind i nutidens skæbner med gadefejerens historie som omdrejningspunkt

Elliot Perlman
Alis Friis Caspersen
Hr. Ferdinand

En lang række tilsyneladende helt uafhængige historier flettes sammen i Perlmans roman, som er stor, uforglemmelig og fantastisk flot fortalt.

"Hukommelsen er en egenrådig hund. Du kan ikke kalde den til dig eller sende den bort, men dens overlevelse afhænger af, at du er der".

Det hænder af og til, at jeg starter på en roman, som bare griber mig fra første side, og det gjaldt i høj grad for ’Gadefejeren’. Romanen består af en lang række forskellige historier, som tilsyneladende er helt uafhængige, men som til sidst kommer til at hænge sammen til en stor historie.

Lamont Williams, afroamerikaner, er blevet løsladt fra fængslet før tid på grund af god opførsel, og han er blevet ansat på prøve ved et hospital for kræftpatienter. Lamont bor sammen med sin mormor i Bronx, og han vil nu gøre alt for at beholde sit job og finde sin 8-årige datter, som han har mistet forbindelsen med.

Henryk Mandelbrot er patient på hospitalet. Han er jøde og født i Polen og tidligere kz-fange i Auschwitz-Birkenau. Lamont og Henryk Mandelbrot lærer hinanden at kende, og Henryk fortæller sin historie til Lamont.

Adam Zignelik er historiker, og han er i sit livs krise. Han har lige gjort det forbi med sin kæreste, selv om han stadig er forelsket i hende, men har tør ikke få et barn sammen med hende. Derudover er han gået i stå som forsker, og han står til at miste sit job ved Columbia University. En ven giver ham et tip til et muligt emne, han kan forske i: Var farvede amerikanske soldater med til at befri Auschwitz? Et kontroversielt emne, da mange afroamerikanere har følt, at deres indsats under Anden Verdenskrig ikke blev værdsat.

Ind i romanen flettes historier fra kampene om borgerrettighederne i USA i 1950'erne og beskrivelser af livet som jøde i Europa under nazismen. Gadefejeren er en stor roman, som jeg blev meget berørt af. Der er mange temaer i romanen: erindringer, historiens rolle, skyld, mod, kærlighed, racisme og fortvivlelse, men det hele bliver smukt bundet sammen.

Elliot Perlman bor i Australien, og ’Gadefejeren’ er hans tredje bog men den første på dansk.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.