Frost og aske af Inger Wolf

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "Frost og aske" af Inger Wolf

Krimi - Da liget af den 8-årige Lukas bliver fundet i Giber Å ved Mårslet syd for Århus, bliver vicekriminalkommissær Daniel Trokic og hans kollega, IT-eksperten Lisa Kornelius, kastet ud i en ækel

Inger Wolf
Modtryk

Herligt gensyn med Daniel Trokic og Lisa Kornelius - med spænding og et troværdigt miljø

Historien starter hårdt og brutalt og jeg blev opslugt af den fra første sætning. På en kold vinterdag bliver liget af en otteårig dreng fundet i en å nær ved Mårslet ved Århus. Han er blevet kvalt med en fiskeline og desuden er han forbrændt på begge hænder. Mårslet er ellers en fredelig by, men fundet af drengen vækker rædsel blandt landsbyens beboere, og snakken går.

Daniel Trokic bliver sat på sagen sammen med Lisa Kornelius og de øvrige kolleger fra politistationen i Århus, og et langsommeligt og hårdt opklaringsarbejde starter. Der er flere spor at gå efter, og uden at jeg vil røbe for meget, kan jeg oplyse at opklaringen bringer politifolkene ca. 30 år tilbage i tiden, og der er tale om misbrug og mishandling af børn, om børns vold mod børn og overgreb, som føres videre fra generation til generation. Det er barsk læsning.

Inger Wolf debuterede som kriminalforfatter med "Sort sensommer" i 2006, og det der gør hendes to krimier til noget særligt, er især den overbevisende persontegning og miljøbeskrivelserne, samt en troværdig opklaring

Makkerparret Daniel Trokic og Lisa Kornelius er hinandens modsætninger. Han stammer fra Kroatien og han er meget præget af de voldsomme begivenheder i sin fortid. Han er tillukket og han har svært ved at binde sig især til kvinder. Lisa Kornelius derimod er tilsyneladende åben og udadvendt, men også her er der komplikationer. De ubehagelige billeder, som hun rejste fra i sit job som it-specialist i København, møder hun også her i den aktuelle sag. Og så er der Jacob fra Rejseholdet, som Daniel har arbejdet sammen med i Kroatien. Jacob og Lisa er blevet kærester, men også deres forhold kompliceres af hændelser i fortiden. Efterhånden som vi lærer personerne at kende, bliver de mere og mere menneskelige.

Inger Wolf skriver i den klassiske krimitradition, og det gør hun blændende godt, så jeg glæder mig allerede til det bebudede tredje bind

Modtryk, 2008. 295 sider