Forunderlige skabninger af Tracy Chevalier

Oprettet: 17.05.2010 - 10:30

Bog: "Forunderlige skabninger" af Tracy Chevalier

Arbejderkvinden Mary Anning finder i starten af 1800-tallet store fantastiske fossiler ved Lyme Regis på den engelske sydkyst og mod alle odds opnår hun videnskabelig anerkendelse

Tracy Chevalier
Anne Mette Poulsen
Jentas

Med fokus på kvinder som fossilsamlere fortælles på en forfriskende måde om kvinders vilkår i et mandsdomineret England i begyndelsen af 1800-tallet.

Elizabeth Philpot er den ene af de to fossiljægere. Med sine søstre flytter hun fra London til en mindre sydengelsk kystby, Lyme. Broderen har stiftet familie og de tre ugifte kvinder må forlade London for at føre et mere beskedent livs på landet. I den lille by falder de hurtigt til og Elizabeths interesse bliver at samle forsteninger og især fiskefossiler, som hun indsamler på lange vandreture langs havet.

Her møder hun den ti år yngre Mary, som er af en fattig familie. Også hun er grebet af den samme interesse, men hendes interesse er styret af et helt andet formål: at tjene penge til familien. Mary finpudser og videresælger til turister.

De velkendte temaer om England under dronning Victoria: Kvinders undertrykkelse; bornertheden; grimme kvinders dårlige chancer på ægteskabsmarkedet; mændenes dominans bliver synliggjort på en god måde. Og her er de to kvinder godt klar over, at deres fund først bliver anerkendt, når de er vurderet af mænd.

Som i forfatterens tidligere romaner kan Tracy Chevalier servere en historisk periode på en underholdende måde med masser af stemning. Både de mere spændende hændelser og de mere romantiske kan hun gøre sandsynlige.

Den fiktive, kreative historieskrivning, der emmer af stemning, og som man finder hos f.eks. Rose Tremain og Sarah Waters, skal man ikke forvente hos denne forfatter, men godt underholdt er man hele vejen igennem.