Fortællinger om kærlighed

Oprettet: 29.01.2014 - 12:35

Bog: "Fortællinger om kærlighed" af

En antologi om kærlighedens mange ansigter, sådan som den udfolder sig i det moderne liv. Lyst, sex, erotik, længsel og følelser er fortalt ud fra forskellige livsfaser i mænds og kvinders liv

En fin samling noveller, der beskriver kærlighedens væsen i alle nuancer og samtidig viser et ærligt og realistisk billede af kærlighed og relationer mellem mennesker i dag.

14 noveller om kærlighed – umiddelbart ikke lige mig, var min første tanke, da jeg fik stukket bogen i hånden til anmeldelse. Jeg er normalt ikke den store novelle-læser, men jeg blev glædeligt overrasket. Da jeg først gik i gang kunne jeg næsten ikke lægge bogen fra mig. Den ene novelle tog den anden og pludselig var jeg igennem bogen.

De 14 noveller er skrevet af et bredt udvalg af kendte danske forfattere, både yngre og ældre, bl.a. Sissel Bergfjord, Kim Blæsbjerg, Trisse Gejl, Katrine Grünfeld, Maria Helleberg, Benn Q. Holm, Vibeke Marx, Bent Vinn Nielsen, Kristina Stoltz m.fl.

Lige så bredt udvalget af forfattere er, ligeså bredt spænder novellerne. De14 historier beskriver kærligheden i alle afskygninger, blandt mennesker i alle samfundslag og alle aldre. Vi får historier om den uskyldige barndomskærlighed, den første spirende forelskelse, den besættende altopslugende kærlighed, den modne kærlighed og kærligheden til en afdød ægtefælle. Der er historier om kærlighed mellem søskende, om sidespring, og pludselige forelskelser. Der er historier om begær, utroskab og svære valg. Det er både den platoniske kærlighed og den meget erotiske, der beskrives. Ja, nærmest alle nuancer af kærlighedens væsen er repræsenteret og behandlet, alvorligt og meget realistisk. Det kunne være min egen, kollegaens eller naboens historie.

Fælles for alle novellerne er, at de er velskrevne, meget fængende og nogle også lidt kontroversielle. Fx er der kvinden, der vælger først at redde sin gamle ungdomsflamme ud af et brændende hus før hun redder sin mand, der er i værelset lige ved siden af. En af historierne har sågar et overnaturligt islæt, da vi møder en engel, der først får sine vinger i det øjeblik, hvor hun bliver elsket ubetinget.

Novellerne er et fint tidsbillede, de afspejler de utrolig mange forhold og relationer, der er mellem mennesker i dag. Det traditionelle parforhold og den romantiske, uproblematiske kærlighed er langt væk her, i stedet får vi en række velskrevne noveller med kant. Små, korte historie, der alle rummer en stor historie og efterlader læseren med fornemmelsen af at have læst en helt roman og ikke blot en kort novelle.