Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand af Helle Helle

Oprettet: 22.01.2003 - 09:00

Bog: "Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand" af Helle Helle

Den skrøbelige følelsesmæssige og intellektuelle balance mellem Susanne og hendes mand, forfatterspiren Kim, bliver stærkt påvirket, da Susannes tidligere arbejdskammerat i hospitalskøkkenet, Ester

Helle Helle
2002
Samleren

Susanne er en helt almindelig kvinde, der lever et helt almindeligt liv, med et helt almindeligt job og en helt almindelig mand, eller? For allerede i første kapitel aner man uråd!

Handlingen hopper noget tid bagud og fortæller om Susanne og hendes liv. Bogen slutter tidsmæssigt ved begyndelsen, men hvad der lige skete i begyndelsen, det glemmer man faktisk undervejs.

Susanne arbejder i et hospitalskøkken og senere som rengøringsassistent i private hjem. Hun har ikke nogle drømme for sit liv, men lader dagene gå. Hendes mand Kim er derhjemme, hvor han skriver på en roman. Han var engang udadvendt, men sidder nu meget for sig selv og kører tit væk et par dage, fordi han trænger til at være alene.

Susanne og Kim taler ikke altid lige godt sammen. Om deres forhold siger Susanne "paraply og mursten, det er os i en nøddeskal". Susannes kollega, Ester, bliver gravid og smider kæresten ud. Hun flytter ind hos Susanne og Kim i deres 2-værelses lejlighed, og det forbedrer ikke deres forhold.

Titlen hentyder til to forestillinger, som Susanne har. Én, hvor hun lever lykkeligt, ukompliceret og konkret med en mand, og én, hvor hun sidder og skriver Kims nekrolog.

Det er en realistisk bog med humor og tragedie. Historien er fyldt med hverdagshumor, om hvordan man kan tale forbi hinanden i et parforhold, der ikke er helt nyt længere. Man tager hinanden for givet, og spændingen har for længst givet op over for rengøring, opvask og aftenen foran tv'et.

En fin lille bog, der fortsætter forfatterens linie.

Samleren, 2002. 167 sider. Kr. 228,-