Forbudt kærlighed af Ai Mi

Oprettet: 12.08.2014 - 11:26

Bog: "Forbudt kærlighed" af Ai Mi

Kina. 1970erne. Midt under kulturrevolutionen bliver den unge Jingqui sendt til en fjern landsby langt ude på landet, for at skrive essays til en historiebog.

Ai Mi
Louise Ardenfelt Ravnild
2014
Politiken

Bogen indeholder alt det, der skal til for at underholde og forfærde: Uskyldig kærlighed, hårdt arbejde, tradition, tvang og ikke mindst livet under kulturevolutionen i Kina.

Forbudt kærlighed er en kinesisk kærlighedsroman, der foregår under kulturrevolutionen under Maos hårde regime. Der er tale om en international bestseller skrevet af en anonym forfatter under pseudonymet "Ai Mi". Bogen, der først udkom som blog og længe var kult på nettet, blev siden udgivet i bogform og også filmatiseret (i 2010). Romanen er ikke blot en meget rørende og uskyldig fortælling om en ung kvindes møde med kærlighedens mysterier. Den er også et indblik i den hårde kulturrevolution, der fandt sted i Kina i 1966-1976.

Den unge kvinde Jingque bliver sendt ud til en fjern fattig landsby langt ude på landet for at skrive en lærebog i historie baseret på indbyggernes fortællinger. Hendes familie er faldet i unåde, hendes far er sendt i arbejdslejr, broren er langt ude på landet for at arbejde og moren, der er lærer, må forsørge Jingque og søsteren. De bor fattigt i en bolig på morens skole, hvor det regner ind med sort støv fra skolekøkkenet. Jingque er dygtig og hårdtarbejdende, og foruden sin skole har hun også timer i både bordtennis og volleyball og krævende, fysisk hårdt sæsonarbejde.

Samfundets magt over individerne og de mange kontrolinstanser - både sociale og samfundsmæssige - løber som en parallel fortælling i kærlighedshistorien. At bogen er blevet en international bestseller kan ikke undre, da den indeholder alt det, der skal til for at underholde og forfærde: Uskyldig ægte kærlighed, hårdt arbejde, tradition og tvang, alvorlig sygdom (kræft) og ikke mindst livet under kulturevolutionen.

Kina under kulturrevolutionen som romanemne og de mange hårde (kvinde)skæbner har fascineret mange her i vesten siden 1990’erne, ikke mindst ført an af kinesisk/amerikanske forfattere såsom Jung Chang, Amy Tan og Anchee Min. Hvis du også elskede de bøger, går du ikke forkert i byen med Forbudt kærlighed.