Forberedelse til næste liv af Atticus Lish

Oprettet: 11.04.2016 - 09:20

Bog: "Forberedelse til næste liv" af Atticus Lish

Den kinesiske, illegale immigrant Zou Lei søger i New York en vej ud af håbløsheden gennem hårdt arbejde i usle køkkener og ved styrketræning.

Atticus Lish
Tonny Vorm
Politiken

Barsk og bevægende kærlighedsroman fra det fattigste New York. Den illegale kinesiske immigrant møder Irak-veteranen. De udkæmper hver deres krig i kampen for en ny begyndelse.

Zou Lei, der er illegal kinesisk immigrant, møder ved et tilfælde krigsveteranen Brad Skinner, der lider af posttraumatisk stress og er afhængig af nervemedicin og alkohol. De deler en fælles glæde for hård motion og træning som værn mod den barske tilværelse, men kærligheden har svære vilkår for to udsatte skæbner i det fattigste New York efter 11. september 2001.

Romanen er skrevet med indsigt og ømhed i et direkte og alligevel poetisk sprog med korte, præcise dialoger og rammende beskrivelser af storbylandskabet som et spejl af sindet. Det er en uforlignelig og bevægende beskrivelse af livet blandt illegale indvandrere på bunden af metropolen New York. En anderledes, uforglemmelig og vemodig kærlighedsroman, immigrantroman, krigsroman og socialrealistisk roman.

Zou Lei stammer fra Kina, hvor hun tilhørte det forfulgte muslimske minoritet uighurerne. Hun er kommet illegalt ind i USA via Mexico og havnet i det fattige Queens i New York. Hun lever i evig angst for myndigheder og arbejdsgivere, der snyder og brutalt udnytter hendes billige arbejdskraft.

Skinner lider af mareridt over de forfærdelige oplevelser, han har været udsat for under sine tre udstationeringer i Irak. Pistolen er altid inden for rækkevidde. Han bor i en kælder, ejet af irske indvandrere, hvor sønnen, Jimmy, lige er vendt hjem efter ti års fængsel. Jimmy er uden skrupler, og hakkeordenen fra fængslet har han taget med sig

Første gang Zou Lei og Skinner mødes, udfordrer de hinanden ved at tage armbøjninger. Begge er unge og fysisk stærke, og deres træning bliver et fælles projekt. De har en drøm om et bedre liv sammen, men der er modstand. Skinners afhængighed af medicin, alkohol og stoffer gør ham upålidelig. Zoul Lei har ingen gyldige papirer.

De fattige kvarterer i New York, bl.a. Queens og China Town, udgør en autentisk baggrund. De er beskrevet som et landskab døgnet igennem: kakofonien, butikkerne, graffitien, affaldet, lugten - forfaldet i al sin æstetik.

Zoul Leis mangelfulde engelske sprog er også en del af den lakoniske stil, og det virker ret charmerende. Hendes erfaringer og viden fra Kina dukker også op: ’Hvis en kvinde rejser alene på steppen og ikke kan se andet end en fjern prik, der bevæger sig i det fjerne, så kan prikkerne se hende. Hjort, mand, ulv’. (s. 377)

Krigen og volden er i byen, på gaden, i hjemmet, i sindet og ude i verden. Alle har hver sin krig at udkæmpe, og ensomheden er stor. Det er en fantastisk roman, både vemodig og usentimental, men også opløftende, for der er lyspunkter og håb.

Den amerikanske forfatter Atticus Lish er født i 1972. Det er hans debutroman (2015), og den er på vej ud i hele verden. Den er blevet overordentlig godt modtaget, og han har allerede modtaget flere priser for den.

Oprindeligt skrevet af Anny Skov Madsen, Litteratursiden.