Flygtningen af Olav Hergel

Oprettet: 27.03.2006 - 12:05

Bog: "Flygtningen" af Olav Hergel

I Irak bliver en kvindelig journalist kidnappet af lokale terrorister, truet på livet, og skamferet for åben skærm, Hun flygter, med hjælp fra en af terroristerne, og da han selv må flygte, og ende

Olav Hergel
2006

Højaktuel, spændende og satirisk politisk thriller fra dagens Danmark. Den handler om terror, flygtninge og menneskelig anstændighed.

Timingen kunne ikke være bedre!!

31.januar, tæt på week-enden, hvor Danmark blev kastet ud i en udenrigspolitisk krise af dimensioner p.g.a. Muhammed-tegningerne, udkommer journalisten Olav Hergels politiske thriller. Et glødende angreb på landets flygtningepolitik og et engageret debatindlæg om danskernes selvopfattelse og fundamentale værdier.

"I Danmark er udlændingepolitik et spil, hvor alle partier kæmper mod hinanden, og til sidst vinder Dansk Folkeparti." Citatet er i bogen tillagt en forhenværende socialdemokratisk statsminister, men står som mantraet i bogen.

Rikke Lyngdal er journalist ved Morgenavisen Danmark. Hun opholder sig i en periode hos de danske styrker i Irak for at skrive om lejren, men kidnappes af en irakisk gruppe og fremstilles på Al-jazeera og CNN som et gidsel, der dømmes til døden, hvis ikke den danske regering går ind på gruppens krav. Hun når dog kun at få hugget det yderste led af lillefingeren, inden en af bortførerne, en ung idealistisk dreng med drøm om et bedre liv for alle, får moralske skrupler og slipper hende løs. For at redde ham fra gruppens hævn lyver hun og påstår, at hun selv slap fri fra sine bortførere. Hun bliver en mediestjerne.

Men da Nazir, som den unge mand hedder, senere må flygte fra Irak og vælger Danmark, fordi han kender Rikke, kommer vi til den virkelige nervepirrende gyser: Han genkendes som 'terroristen', og en sand klapjagt indledes. Hergel fører os rundt blandt de laveste instinkter hos både presse og politikere, og man krymper sig over beskrivelsen af Danmark som et lille rigt, selvglad land i moralsk opløsning.

Heksejagten i Danmark er spændende, og Hergel kan skrue en god historie sammen, så man tror på den og bliver fanget ind. Der er mange genkendelige personer fra både den politiske arena og mediernes verden, og den skarpe satiriske pen fornægter sig ikke. Derfor er persontegningerne heller ikke alle steder lige nuancerede, men hovedpersonen Rikke virker troværdig.Indimellem kan debatindlæggene, der bliver lagt i munden på nøglepersonerne, blive lidt vel lange. Lidt kærlighed bliver der dog også plads til, da Rikke er noget af en man-eater og meget "erotisk buttet".

Det er forfatterens debut og han skriver i samme tradition som Hanne-Vibeke Holst, Leif Davidsen, Niels Krause-Kjær og Inge Eriksen. Virkelighedens thriller!!

Lindhardt og Ringhof, 2006. 393 sider. Kr 299,-