Flosset af Cecelia Ahern

Oprettet: 23.08.2017 - 15:21

Bog: "Flosset" af Cecelia Ahern

Celestine kommer fra en idyllisk familie, hun er smuk, får gode karakterer og har en kæreste, Art, der elsker hende. Hvad mere kan man ønske sig?

Cecelia Ahern
Marie Kopp
Politikens Forlag

Cecelia Aherns første ungdomsroman kryber ind under huden på sin læser med sin tankevækkende beskrivelse af et lidt for realistisk fremtidsscenarie.

Celestine North er perfekt på alle måder. Som elev, søster, datter og kæreste og med sit fejlfrie udseende opfører hun sig som et pragteksemplar på en ung pige i et samfund i nær fremtid. Her handler det om at være perfekt, for ethvert tegn på amoralsk adfærd bliver straffet på det grusomste. Det mindste fejltrin vil få dig brændemærket som Flosset - i hånden, i tindingen, på brystet, under foden eller endda på tungen for at markere din synd og gøre den synlig for alle - alt efter forseelsen. Celestine er en logisk tænkende pige og en dag i bussen beslutter hun sig for at hjælpe en Flosset gammel mand. Hvad kan der være forkert i det? Alt viser det sig, for snart sidder Celestine anklaget for at hjælpe en Flosset.

'Flosset' er forfatterens første ungdomsbog og første del af trilogien af samme navn. Cecelia Ahern er mest kendt for sine kærligheds- og chicklitromaner som P.S. Jeg elsker dig, 'Et sted i nærheden' og mange flere. Men her viser hun, at hun sagtens kan begå sig i en anden og mere barsk genre. 'Flosset' indeholder dystopiske træk med et samfund som grundet en voldsom recession ender i socialt kaos, og efterfølgende har brug for en vej ud. Organisationen Lavet får til opgave at genoprette ro og samfundsorden - den perfekte verden. Med truslen om udstødelse og brændemærkning af alle, der ikke kan opfylde kravene om at være perfekt, er bunden lagt til et samfund i evig frygt for det uperfekte.

Uretfærdighederne hober sig op, og alt hvad der burde være så rigtigt at gøre, bliver pludseligt forkert og farligt. Romanen er yderst aktuel og tankeprovokerende og tager mange historiske grusomheder op til revision som religionsforfølgelse, brutale diktaturer, befolkningsundertrykkelse og massehjernevask.  Temaerne er genkendelige fra romaner som 'Det flammende bogstav' af Nathaniel Hawthorne, 'The Giver' af Lois Lowry samt filmen 'Bølgen'.