Farvel til Vaabnene af Ernest Hemingway

Oprettet: 30.04.2012 - 10:20

Bog: "Farvel til våbnene" af Ernest Hemingway

Farvel til våbnene er delvis skrevet over Hemingways egne oplevelser som ambulancefører på den italienske front.

Ernest Hemingway

Ernest Hemingways klassiker Farvel til Vaabnene fra 1929 er en titel, som de fleste kender i det mindste navnet på. Det er en kombineret roman om krig og kærlighed, og jeg må sige at kombinationen i mine læsebriller bliver lidt skæv i kvaliteten.
Amerikanske Frederic Henry har meldt sig som ambulancefører for italienerne under 1. verdenskrig og er udstationeret i byen Gorizia tæt på grænsen til Østrig-Ungarn i det aller nordøstlige hjørne af Italien. Her i 1917 har han rang af løjtnant i den italienske hær og kører sårede fra den nærliggende front væk til hospitaler og bruger ellers tiden på at drikke, gå på bordel og tale med kammeraterne om den meningsløse og mere eller mindre uforståelige og tilsyneladende evige krig, de deltager i. Han møder den engelske sygeplejerske Catherine, og de forelsker sig hovedkulds i hinanden. "Farvel'et" til våbnene kommer, da Frederic Henry bliver taget som mistænkt for at desertere men ser sit snit at flygte og tage Catherine med sig.
Det er især de snakke, som Frederic Henry har med sine kammerater om krigen, der er spændende. Her får man nemlig et indtryk af en meningsløs krig, hvor kombattanterne ustandseligt smider granater i hovedet på hinanden, men ingen ved rigtig hvorfor og virker ikke som om de nogensinde har vidst det. Den stemning rammer Hemingway meget flot. På den anden side er der kærlighedshistorien mellem Frederic og Catherine, som især før deres flugt ikke virker troværdig på mig. Jeg forstår ganske simpelthen ikke, hvorfor de er tiltrukket af hinanden - andet end at de siger søde ord til hinanden i et væk. Men hvorfor?
Jeg må indrømme at jeg nok som helhed var lidt skuffet over Farvel til Vaabnene, som jeg havde meget store forventninger til - og at hovedårsagen er kærlighedshistorien. Men rigtig gode antikrigsroman, der giver et stærkt og realistisk indtryk af 1. verdenskrig meningsløse slagteri uden at man man behøver at komme helt ned i skyttegravene.

Fra Bogbrokken

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Erik Fallesen

søn, 04/10/2015 - 15:56

Har netop læst "Farvel til våbnene" i en læsekreds, hvor temaet er ældre/nyere amerikansk skønlitteratur, og jeg kunne ikke være mere enig. Scenerne fra 1. verdenskrig  hvor den mandlige jeg-fortæller beretter om sine oplevelser ved fronten giver et indtryk af Hemingways helt suveræne  fortællekunst, men kærlighedshistorien er en klæg omgang, og de endeløse dialoger mellem den mandlige hovedperson og sygeplejersken Catherine er direkte tåkrummende.

Den danske oversættelse er fra 1969, og man kan godt undre sig over, hvor forældet sproget allerede virker. Især de tidstypiske tillægsord: Henrivende, storartet, bedårende, pragtfuld, lumpen, nederdrægtig o.s.v, forekommer jo næsten antikke i dag. Måden Catherine tiltaler sin elsker på, virker også lidt besynderlig: "Min kære ven", "min søde dreng", o.s.v. Godt nok er hun en moderlig type, men alligevel...

Der udkom en svensk nyoversættelse af romanen i 2014, og det skulle man måske også overveje herhjemme. Hvis altså man er enig i, at romanen også skal kunne læses af nye generationer af læsere.