Faderens synder af Jeffrey Archer

Oprettet: 24.05.2017 - 10:32

Bog: "Faderens synder" af Jeffrey Archer

Clifton-krøniken er den berømte bestseller-serie om krig og familien, skrevet af Jeffrey Archer.

Jeffrey Archer
Alis Friis Caspersen
Lindhardt & Ringhof

Første bind i Clifton-krøniken byder på underholdning for alle pengene, og her i andet bind fortsætter Jeffrey Archer med fuld fart og den ene overraskelse efter den anden.

””Mit navn er Harry Clinton.” ”Naturligvis og jeg er babe Ruth”, sagde kriminalbetjent Kolowski og tændte en cigaret.” Spørgsmålet er, hvordan Harry Clinton er endt i en fængselscelle på den anden side af jorden med en anklage for mord? Harry Clinton har skiftet identitet med en død kollega, Thomas Bradshaw, fra skibet, der skulle bringe han til USA, men da han går i land, viser det sig, at Thomas Bradshaw er eftersøgt for mord, og inden Harry Clinton får set sig om, er han idømt seks års fængsel.

Hjemme i England tror alle, at han er død, et budskab som nogle  i Emmas slægt er vældig glade og tilfredse med. Men som den eneste er Emma overbevist om, at Harry ikke er død, og et uåbnet og ulæst brev til Harrys mor fra en vis Thomas Bradshaw er for hende bevis for, at han lever. Derfor efterlader hun deres fælles søn hjemme og rejser til New York for at lede efter Harry. Og så fortæller jeg ikke mere. Men tro mig, der sker så meget.

'Faderens synder' foregår i årene 1939 til 1945,  så 2. Verdenskrig  spiller selvfølgelig en rolle i fortællingen. Emmas bror Giles  melder sig til krigsttjeneste , og han bliver hårdt såret ved slaget om Tobruk.

'Faderens synder' er bygget op på sammen måde som 'Hvor der er vilje'. Hovedpersonerne får hver sit kapitel, og ind imellem får vi fortalt den samme begivenhed set fra flere personers synsvinkler. Det kan give nogle gentagelser, men jeg synes det fungerer rigtig godt, fordi J. Archer får mulighed for at fortælle om de vigtigste personers udvikling og give dem mere karakter.

Første bind sluttede med en cliffhanger af rang, så jeg ventede så småt, at dette også ville ske i andet bind– og det gjorde det. Nu skal jeg igen vente på en fortsættelse. Det er gået mig som så mange andre, der ikke kan vente på, hvordan det går familierne Barrington og Clifton. Heldigvis skal vi ikke vente så længe. Bind 3 i serien, 'En velbevaret hemmelighed' udkommer i september.

Når der kommer flere bøger i en serie, kommer spørgsmålet ofte, om bøgerne skal læses i rækkefølge, og når det drejer som om Clifton-krøniken, er svaret helt klart ja,  i hvert fald hvis man vil have den fulde forståelse for de enkelte personer.