Exgangster af Josh Bazell

Oprettet: 20.04.2009 - 11:13

Bog: "Exgangster" af Josh Bazell

Thriller om hospitalslægen Peter Brown, der pludselig konfronteres med sin fortid, da mafiagangsteren Squillante bliver indlagt på hans afdeling og forlanger helbredelse.

Josh Bazell
Mich Vraa
Hr. Ferdinand

Det er svært at flygte fra sin fortid. I denne meget spændende og humoristiske thriller gør en tidligere gangster et forsøg. Undervejs bliver en hel del mennesker slået ihjel.

Ung amerikansk læge, Peter Brown, bliver under stuegang genkendt af en mand fra sin fortid. Peter Brown er exgangster, har været igennem et vidnebeskyttelsesprogram og har fået nyt navn og job, men nu er hans nye liv i fare. Patienten er alvorligt syg og truer med at afsløre Peters nye identitet overfor mafiaen, hvis ikke han redder hans liv.

’Exgangster ’er fuld af vold og sex og medicinske beskrivelser, bl.a. får vi en arms anatomi nøje beskrevet, men samtidig er bogen meget humoristisk fortalt med en hovedperson, som man ikke kan lade være med at holde af. Peter Brown minder en del om hovedpersonen i tv-serien House. Rå, men sympatisk.

Bogen er velskrevet, meget visuel og fuld af sort humor. Handlingen kører bare derudad, og lidt efter lidt får man stykket Peter Browns livshistorie sammen ved hjælp af de tilbageblik på hans liv, som vi hele tiden får.  Den hårde hverdag på hospitalet er godt beskrevet, og giver en del af forklaringen på, hvorfor Peter er nødt til at fylde sig med stoffer for at komme igennem dagen.

Det er en underholdende og medrivende debut, især slutningen er næsten uudholdeligt spændende. Den eneste anke, som jeg har mod bogen, er de mange fodnoter. Det er lidt for meget med alle disse forfatterkommentarer og forklaringer på medicinske udtryk, som afbryder læsningen.
Men det skal nu ikke afholde nogen fra at læse denne spændende thriller. Især ikke hvis man er fan af ’Sopranos’ og ’Grey’s Anatomy’.