Ex af Teddy Vork

Oprettet: 22.11.2012 - 12:38

Bog: "Ex" af Teddy Vork

Edmund har et godt ægteskab og en dejlig søn, men da en gymnasiekæreste dør som følge af en klamydia, han har givet hende, bliver han hjemsøgt af hendes genfærd, der truer hele familien

Teddy Vork
Tellerup

Nogle bliver hjemsøgt af minder, mens fortiden for andre er mere håndgribelig! Velkomponeret, troværdig og skræmmende spøgelseshistorie fra en af Danmarks bedste horrorforfattere.

Edmund underviser på Esbjerg Gymnasium. Han er gift med Agnete, som han har sønnen Andreas sammen med. Ved siden af laver han dokumentarfilm, men det kan være svært at få tid til det hele. Især da Agnete lider af angst i så voldsom grad, at hun på et tidspunkt var indlagt for det.

Nu er hun dog i en god periode, og Edmund er i fuld gang med et spændende filmprojekt, så livet er godt i den lille familie. Men så får Edmund at vide, at hans gamle kæreste, Regitze, er død. Han bliver næsten besat af tanken om hende - og så dukker hun pludselig op…

Teddy Vork har tidligere skrevet novellesamlingen ’Hvor skyggen falder’ og romanen ’Diget’, som jeg var ret begejstret for. Forventningerne var derfor høje, da jeg gik i gang med ’Ex’, og heldigvis blev de stort set alle indfriet.

’Ex’ virker på nogle måder lidt mere ”voksen” end Vorks tidligere udgivelser. Ikke kun fordi hovedpersonen denne gang er en voksen, men fordi problemstillingerne i højere grad hører til voksenverdenen. Vork beskriver troværdigt, hvordan det er at elske en, som lider af en psykisk sygdom, og hvordan det griber ind i ens liv. Han fortæller om det at have en passion, som man må snige sig til at dyrke ved at fortælle hvide løgne for ikke at få dårlig samvittighed i forhold til familien. Og så fortæller han ikke mindst en velkomponeret, troværdig og skræmmende spøgelseshistorie.

Vork fører langsomt læseren ind i sit univers, og i lang tid tænker man, at Edmund måske bare er stresset, og besættelsen af Regitze blot er et symptom herpå. Men i romanens sidste tredjedel sætter han fuld skrue på uhyggen, og Edmunds kamp for at redde sin familie og slippe af med Regitze er både skræmmende og rørende med en yderst vellykket afslutning.

Jeg kun anbefale at tage et smut ind i Teddy Vorks univers, hvor det gælder om ’at holde sig midt på vejen, uden for rækkevidde hvis noget – hvad som helst, men magert og med alt for mange led på fingrene – skulle springe frem fra mørket!’