Eva + Adolf af Eva Tind Kristensen

Oprettet: 24.10.2011 - 12:04

Bog: "Eva + Adolf" af Eva Tind Kristensen

Digte om identitetsdannelsen, hvoraf mange spiller på navneligheder mellem digteren, Eva Braun og Adolf Hitler og Bibelens første par, Eva og Adam

Eva Tind Kristensen

Strækmarch gennem identitetens skabelseshistorie med Eva og Adolf.

'Eva + Adolf' er en kunstnerisk samling af digte, tegninger og fotos. Bogen opererer i flere spor og dobbeltbetydninger, hvor Adolf og Eva både kan være Hitler og Eva Braun, det kan være Adam og Eva fra biblen. Og måske forfatteren selv, der også hedder Eva. Identiteterne skif-ter, og straks som man tror, man har regnet den ud, skifter den igen. Der leges specielt med identitetens gode og onde sider. Mellem stor ondskab som Hitlers gerninger og den lille ond-skab i børns leg, som f.eks. i dette digt:

Knudsø01
Gull-mai sidder på ryggen af mig, presser mit hoved ned under vandoverfalden, slipper mig ikke før jeg kæmper mig fri. Idet jeg rejser mig. Mister hun balancen, vælter, støder hoften mod en sten, blodet er rødt, hun siger: dét tilgiver jeg dig aldrig.

Der bliver stjålet og klippet fra flere forskellige bøger og billeder, ganske som med ens egen identitet, hvor der også er elementer, man har taget fra andre. Tinds værk skal opleves for at man virkelig kan forstå det, mange af teksterne er fx gloselister og hypertext, hvor man selv skal finde sammenhængen enten i det overordnede eller i detaljen.

Bogen er meget æstetisk sat op og den er noget af det mest gennemførte stilistiske jeg længe har set, selvom den hverken er logisk eller funktionel. Nogle af digtene er kun billeder, lige-som fx Morti Vizkis posthume digtsamling fra 2005 med navn efter ham selv.  Som udeluk-kende er portrætter af ham selv, men som stadig er yderst poetiske.

Tind er en forfatter (eller er hun nu også det?) som arbejder med flere forskellige medier og platforme. Som en del af projektet ”Litteraturen finder sted”, har der på Litteraturstedet på Åby bibliotek været en udstilling af Tind med film, billeder og tekst fra denne bog og hendes forrige ”Do”. Tind har også lavet performance dér i samme forbindelse.

Eva+Adolf er måske mere kunst end det er en bog. Ligesom afdøde Clarence Clemmons fra Bruce Springsteens legendariske E-street band måske var verdens mest overvurderede sa-xofonist, så var han muligvis verdens mest undervurderede percussionist. Eva Tind er endnu sværere at sætte i bås som forfatter/kunster/performer, og jeg tror heller ikke, man skal gøre det. Men blot nyde værket.

For jeg har ikke i bogstaveligste forstand forstået bogen. Men jeg har oplevet hendes værk, nydt det og forstået nogle af pointerne, mens andre sikkert er gået hen over hovedet på mig. Tinds bog skal opleves, og bogen vækker  endnu mere lyst til at opleve hendes udstillinger og performances.

Se og hør Eva Tind Kristensens læse op på Åby Bibliotek