Ethan Frome af Edith Wharton

Oprettet: 17.11.2015 - 12:59

Bog: "Ethan Frome" af Edith Wharton

Ethan Frome er gift med den svagelige Zeena og kæmper for udkommet på sin gård i Massachusetts.

Edith Wharton
Lærke Pade
2015
Bechs Forlag

Den hårdtarbejdende unge mand, Ethan Frome, er hovedpersonen i et intenst kærlighedsdrama. En perle af en klassiker er nu oversat til dansk.

Fortælleren er en tilrejsende ingeniør der i en snedækket by i Østamerika møder en karismatisk og medtaget mand, Ethan Frome. For 24 år siden skete en ulykke.

Denne ulykke sætter fortælleren sig nu til at berette, efter han har overnattet i Ethan Fromes hus, som også bebos af to kvinder.

Ethan Frome kæmper for at overleve på sine forældres gård, hvor han lever et slidsomt liv med sin hypokondriske kone, men så dukker den ægte kærlighed op i form af en kusine, Mattie. Hun er ung og tager let på livet. Ethan forelsker sig i hende, og da konen rejser bort for en tid, erklærer han sin kærlighed – som gengældes.

Manden Ethan minder meget om Stoner http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/stoner-af-john-williams, hovedpersonen i John Williams’ roman af samme navn. En mand med et forkrampet følelsesliv, som vil det gode i livet men får en hård skæbne. Kærligheden mellem Ethan og Mattie er som den dæmpede, usagte kærlighed mellem Huus og Katinka i Herman Bangs ’Ved vejen’.

I sidetal er det en lille roman, i læseoplevelsen en stor roman. Trekantsdramaet er sat i en barsk New England vinter, hvor mørke og sne sætter dagsordenen. Forfatteren formår med sin enkle fortællestil og ægte personskildringer at holde læseren fanget i et fortættet landskab af mørke og sne, indtil ulykken indtræffer. En stilfærdigt gribende roman.