Et rige af torne og roser af Sarah J. Maas

Oprettet: 09.03.2017 - 10:45

Bog: "Et rige af torne og roser " af Sarah J. Maas

Et rige af torne og roser er første bind i Sarah J. Mass' fantasyserie om Feyre.

Sarah J. Maas
Nana Baaner Klitgaard

Romanen frister ikke blot med sin smukke forside. Indeni venter en fascinerende fortælling om en verden på randen af krig. En stjerneregn af roser til denne genfortælling af Skønheden og udyret.

Feyre på 19 år lever sammen med sine to søstre og far i fattigdom, altid på sultegrænsen. Trods advarsler bevæger Feyre sig ud i skoven for at jage. Farlige elvere og ting der er værre er begyndt at krydse grænsen ved Muren til de dødeliges verden. Bevæbnet med bue og en pil af asketræ nedlægger Feyre en ulv, som viser sig at være en elver i forklædning. Straffen er ubarmhjertig. Feyre må nu leve i elvernes rige - i den verden som hun så inderligt hader, og hos væsner hun foragter upåagtet deres skønhed, enorme magt og rigdom. Men alt og ingenting er som hun troede, og som tiden går, skrumper hendes had ind til forståelse og ærefrygt overfor den mand, hun begynder at elske.

Denne fantasyroman frister ikke blot med sin smukke forside, for indeni venter der en magisk og dybt fascinerende fortælling om en verden på randen af krig. Det er en genfortælling af ’Skønheden og udyret’, men Sarah J. Maas gør det på sin helt egen fænomenale måde, der ganske enkelt slår gnister. ’Et rige af torne og roser’ er fremragende udtænkt og så meget mere end blot et eventyr i nye klæder. Det er starten på en storslået trilogi med sin egen unikke verden, myter og sagn. Som læser kunne jeg umuligt undgå at leve mig ind i denne verden og de utroligt spændende karakterer. Bogen pulserer af eget liv, og jeg ville ønske, at jeg kunne bade i søen af stjerneskær, se lygtemændene danse over havet af bølgende græs eller bare få lov at bladre i bøgerne i Tamlins storslåede bibliotek.

Som man nok kan fornemme er jeg helt solgt til dette særlige univers og forfatterens fortællerevne, som er ud over det sædvanlige. Romanen er imponerende godt skruet sammen og der sker rigtig meget lige fra start til slut, men plottet er på ingen måde hverken forceret eller overgearet i sin udformning, tværtimod. Historien er perfekt afbalanceret mellem en desperat overlevelseskamp, karakterudvikling og en kærlighedsfortælling, som rørte mig så dybt, at jeg lige nu er parat til at trygle forlaget om snarest muligt at oversætte seriens anden del til dansk.