Erle Perle af Nanna Goul

Oprettet: 07.09.2017 - 10:15

Bog: "Erle perle" af Nanna Goul

Elleve fortællinger fyldt med mennesker, der forsvinder eller bevæger sig nye steder hen, virkeligheder, der forskubber sig og grænser, der opløses eller udviskes

Nanna Goul
Rosinante

Bag den nuttede titel lurer det groteske, mørket og en rørende, helstøbt læseoplevelse.

I ‘Erle Perle’ sammenblandes hverdagen med det groteske. Læseren bliver ført igennem elleve små historier, hvor virkeligheden gradvist forskubbes. Med ét bevæger vi os væk fra det hverdagslige og helt ordinære til et sted, hvor grænserne mellem virkelighed og uvirkelighed er udviskede. Lige under hverdagens overflade lurer nemlig det mørke, det groteske og det eventyrlige, og gennem alle historierne er det almindelige og det groteske tilstede på lige fod. Denne dobbelthed sætter tanker i gang. For hvad er i grunden mest grotesk: At børn forsvinder fra deres forældre, eller at ingen kan finde ud af at tale om det, fordi det gør for ondt?

Titlen ‘Erle Perle’ genkender vi fra det gamle børnerim, og det børnelitterære tema går igen igennem fortællingerne. Men ikke som en varm og hyggelig følelse, nærmere som (endnu) et uhyggeligt vandmærke. Det eventyrlige er ligeledes til stede som tema. Vi møder tåger, der er så tætte, at mennesker forsvinder, uhyggelige skove og natur, der pludselig er steder, hvor den slet ikke høre hjemme.

’Erle perle’ er en smuk, rørende og interessant novellesamling med fortællinger om mennesker, der bevæger sig nye steder hen. Det er forfatterens anden skønlitterære udgivelse. Nanna Goul debuterede i 2012 med romanen ‘Privat skov’.