Engletræet af Lucinda Riley

Oprettet: 30.05.2016 - 09:25

Bog: "Engletræet" af Lucinda Riley

Over tredive år er gået, siden Greta sidst har set sit tidligere hjem, det smukke gamle gods Marchmont Hall, som ligger idyllisk i Wales' bjerge.

Lucinda Riley
Ulla Lauridsen
Cicero

Noget af virkelighedens hårdhed og ondskab har sneget sig ind i Lucinda Rileys ellers så bløde og romantiske fortællestil. Og det klæder historien.

Greta har lidt af hukommelsestab i årevis efter en bilulykke. Var det mon en ulykke at Gretas datter Cheska var lige bag hende, da hun trådte ud foran bilen?

Greta er 58 år gammel og på vej til at fejre jul i sit tidligere hjem sammen med sin jævnaldrende nevø David, som er den nuværende ejer af Marchmont. Hun husker intet fra sin fortid – hverken steder eller personer. Gensynet med Marchmont får dog minderne frem og på godt og ondt husker hun mere og mere af fortiden. I tilbageblik til Gretas tidlige ungdom får vi historien om Cheska – Gretas datter – der allerede som 4-årig var en berømt barnestjerne og senere Hollywood stjerne, vi følger livet på Marchmont og Davids vej til berømthed og ikke mindst Gretas liv som Cheskas manager og mor.

Jeg har med stor fornøjelse læst Lucinda Rileys tidligere romer. ’Engletræet’ er klart den bedste. Noget af virkelighedens hårdhed og ondskab har sneget sig ind i hendes ellers så bløde og romantiske fortællestil. Og det klæder historien. Der er mere bid og mere nerve end i de øvrige af hendes romaner.

Persongalleriet er fantastisk. Personerne er autentiske med både mørke og lyse sider, og man skiftevis elsker og hader dem.  Jeg er vild med romaner der, ligesom denne, springer frem og tilbage i tid. Det giver spænding på en anden måde, end hvis historien fortælles forløbende fra start til slut. ’Engletræet’ er en fremragende bog, der rørte mig dybt. Sproget er, som altid hos Lucinda Riley, let og flydende og ikke én eneste af de 490 sider er for meget. Jeg glæder mig meget til hendes næste udgivelse på dansk.

Hvis du også er begejstret for Lucinda Rileys bøger, kan jeg varmt anbefale Kate Mortons romaner, der ligesom ’Engletræet’ springer frem og tilbage i tid. Derudover er der altid en snert af spænding i Kate Mortons romaner.

Oprindeligt skrevet af lenejensen, Litteratursiden.