Engle i sne af Stewart O'Nan

Oprettet: 09.08.2000 - 08:00

Bog: "Engle i sne" af Stewart O'Nan

På sit årlige besøg i sin barndoms landsby Butler, Pennsylvania, tænker Arthur Parkinson tilbage på 1974 - året da hans elskede barnepige Annie blev myrdet, og hans forældre blev skilt

Stewart O'Nan
2000
Forum

Romanen foregår i den lille landsby Butler i staten Pennsylvania i midten af 70'erne. Arthur Parkinson vender som voksen tilbage til fødebyen, hvor han mindes året 1974.

Dette år blev Annie Marchand, Arthurs tidligere barnepige og første forelskelse myrdet og nogle måneder før mordet fandt Arthur Annies 3-årige datter druknet. Samme år blev Arthurs forældre skilt og teenageren Arthur har travlt med at lægge afstand til den uforståelige voksenverden.

Nu, som voksen forsøger Arthur at forstå de hændelser og omstændigheder, der førte til mordet på Annie. En erkendelse, som han var ude af stand til at opnå med sin unge alder i 1974, og som handler om den følelsesmæssige afmægtighed og fastlåsthed voksne kan føle.

Stewart O'Nan skrevet et stærkt og indfølt psykologisk portræt af en teenager, som jeg ikke har læst bedre siden J. D. Sallingers "Forbandende ungdom". Det er en roman i topklasse i bedste amerikanske romantradition.
"Engle i sne" er forfatterens første bog på dansk, og han har i USA modtaget William Faulkner-prisen for den.

9. august 2000