Engel af Efie Beydin

Oprettet: 19.02.2007 - 13:06

Bog: "Engel" af Efie Beydin

Fortælleren, en tjekkisk født dansk kvinde, rejser gennem Tyskland for at besøge sin voksne søn, og hun bruger rejsen til at reflektere over sit liv

Efie Beydin

Poetisk og filosoferende fortælling om en kvinde, der gør status over et liv, der har været præget af rodløshed, splittelse og bristede illusioner.

"Er der nogen der er så heldige at de finder 'FORKLARINGEN' på hele deres liv og deres handlinger? Måske. Men det er ikke sket for mig. Jeg er givetvis for tæt på. Og for langt væk".

En falden engel, sådan ser Veronica sig selv, da hun efter et voldsomt trafikuheld ligger på hospitalet. Her har hun tid og ro til at tænke tilbage på sit liv, og de valg hun har truffet, eller som er blevet truffet for hende. Reflekterende over de begivenheder, der har fundet sted, finder Veronica til sidst i bogen en indsigt, hun ikke før har haft.

Veronica er opvokset i Tjekkiet. Som ung flytter hun til Tyskland med en mand og får et barn. Men hun forlader dem begge, mens sønnen endnu er helt lille, fordi hun forelsker sig i en anden mand. Hun flytter sammen med ham til Danmark, og sammen får de datteren, Nia. Ægteskabet med Nias far holder ikke længe, for Veronica bliver stormende forelsket i musikeren Per, som kort efter de har mødt hinanden bliver syg af kræft og dør.

Veronica har ledt efter meningen med livet og lykkens betydning i alle årene. Enkelte gange, som i starten af ægteskabet med Nias far, er det næsten lykkedes hende at tro på, at hun har fundet den, men der er aldrig gået ret lang tid, før hun igen har haft følelsen af at være forkert.

Hun føler sig splittet mellem landene, hvor hendes børn bor, og hvor hun selv har oplevet sin barndom, og hun føler sig splittet mellem sprogene: "Nu er jeg tolk for mine børn, som taler hvert sit sprog, og mit eget sprog er mit andet sprog".

Romanen er en barsk men medrivende fortælling om splittelse, svigt og håb. Det er brudstykker af en erindringshistorie, der har været præget af tomhed og en søgen efter "det gode liv".

Den melankolske stemning i bogen, er med til at understrege de forskellige følelsesmæssige tilstande, Veronica oplever - både i fortiden, nutiden og som engel.

Lindhardt og Ringhof, 2007. 164 sider.