En storm kom fra paradiset af Johannes Anyuru

Oprettet: 27.08.2013 - 09:18

Bog: "En storm kom fra paradiset" af Johannes Anyuru

Biografisk roman om forfatterens far, P (Paul Anyuru), der i 1970'erne forlader Uganda for at blive uddannet til jagerpilot i Grækenland.

Johannes Anyuru
Mette Moestrup

Johannes Anyuru har skrevet en gribende bog om sin fars dramatiske liv som jagerpilot og siden fanget i politiske sprængfelter i Uganda og Tanzania. Det er et voldsomt livsforløb som oprulles.

Helt fra barndommen er Johannes Anyurus fars tilværelse i Uganda voldelig: Faderen dør ung, moderen forlader familien, og en af hans mange brødre tæver ham. Da han får mulighed for at ændre sit liv ved at komme til optagelsesprøve til det ugandiske flyvevåben, griber han chancen. I Grækenland tager han en militær grunduddannelse og bliver færdig som jagerpilot i 1971. Nu er han kommet fri af sin barndom, er blevet trænet i at adlyde og har vænnet sig til en disciplineret tilværelse.

Årene herefter bliver mareridtsagtige. Idi Amin kommer til magten, og på grund af en diplomatisk krise mellem Grækenland og Uganda får faderen status som uønsket. Slut med at flyve. Han opsøger en søster i Rom, takker nej til et job i mandens firma og tager tilbage til Afrika hvilket han kommer til at fortryde. Selv om han ikke interesserer sig for politik, bliver han blandet ind i politiske begivenheder og udsættes for tortur inden han ender i en guerilla-lejr i Tanzania.

Hans historie er spændende, men rædselsvækkende. Faktisk lykkes det ham at flygte fra lejren, som senere bliver udraderet. Først da faderen møder en svensk kvinde og stifter familie, kan han forlade Afrika og slå sig ned i en svensk by. Arrene fra de forgangne års rædsler præger ham for resten af livet.

Det er sønnens bearbejdning af faderens historie som oprulles. Historien er skrevet i nutid, som om faderen fortalte historien her og nu, og tillige i et meget poetisk og ærligt sprog. Faderens glæde ved at flyve skinner tydeligt igennem i sønnens fortælling, det samme gør hans skuffelse over aldrig at kunne få luft under vingerne. Moderen får næsten ingen stemme, men sønnens opvækst er præget af en udtalt racisme fra det omgivende samfund. Man fornemmer, at forfatteren først efter faderens død har haft et ønske om at forstå og fortælle hans historie, hvilket han kommer rigtig godt fra. Bogen er desuden nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2013.