En storm af sværd af George R.R. Martin

Oprettet: 18.12.2012 - 12:38

Bog: "En storm af sværd" af George R. R. Martin

Vinteren tager til. Og det gør intrigerne og brutaliteten også i De Syv Kongedømmer, hvor ingen kan vide sig sikre - heller ikke vores hovedpersoner

George R. R. Martin
Poul Bratbjerg Hansen

Den fantastiske fantasy-serie ’En sang om Is og ild’ er i den grad ved at udvikle sig til en af de helt store fortællinger indenfor genren - fuldt på højde med Tolkien og Robert Jordan.

I dette tredje bind fortsætter kampen om Jerntroen, som forener de syv kongedømmer i Vesterøerne (Westeros), med uformindsket styrke. Alliancer skabes og brydes, og selvom de stridende parter i realiteten er reduceret til tre - af de oprindeligt fem stridende konger er en død, og en anden er ydmyget og besejret – virker udfaldet lige så usikkert som før.

Barnekongen Joffrey sidder kun på Jerntronen i kraft af støtten fra den mægtige Lannister-familie, og den unge Robb Stark, som stadig er konge i nord, begrænses af, at hans søster bliver holdt som gidsel af Joffrey. Endelig har den landflygtige Daenerys sit at gøre med at få stablet en hær på benene. Hun har dog den fordel, at hun er i besiddelse af de eneste tre overlevende drager i landet.

MEN nord for den store mur af is truer en endnu større fare for alle. En hær af barbariske vilde nærmer sig muren, og i hælene på dem følger en horde af de mystiske ”Andre”, overnaturlige levende døde, som synes umulige at stoppe. Kun de få medlemmer af ”Nattens Vogtere” med Jon Sne i spidsen kan forhindre, at hele den kendte verden bukker under.

Med nogle spring tilbage i tiden til begivenhederne i andet bind fortsætter historien ufortrødent, og hvis man ikke har været med fra starten, vil man have svært ved at følge med. Faktisk er det en god idé at starte helt forfra, og derved opdager man desuden i endnu højere grad, hvor komplekst og fantastisk historien er skruet sammen.

Det vrimler med personer og steder, og handlingen skifter i tid og rum - hele tiden med fokus på de forskellige hovedpersoner. Historien er således ikke nem at gå til, men den udholdende vil som belønning få et fabelagtigt eventyr indeholdende hele paletten af magi, mystik, intriger, kærlighed, heltemod og spænding.

Martin har skabt sin helt egen unikke verden, og selvom man måske normalt ikke er til fantasy, har romanerne så mange elementer af den traditionelle historiske fortælling i sig, at målgruppen bliver endnu bredere.

Hele serien er planlagt til at skulle omfatte syv bind (fem er allerede udkommet på engelsk).